Sivuvaunullisesta trikeksi
Kesällä 2011 kaverini Timo sai päähänsä tarvita kolmipyöräistä moottoripyörää. Tähän asti käytössä on ollut Moto Guzzi California 1100 Stone Velorex sivuvaunulla.
Takapyörät symmetrisesti
Nyt kolmas pyörä vaihtaa paikkaa. Takapyörän sijaan tulee vanha henkilöauton taka-akseli. Kyseessä on 1300 Mazda Marellan peräbanjo. Asennus tehdään kiinnittämällä perävaihde suoraan alkuperäisen kardaanitunnelin päähän.
Perä kävi hiekkapuhalluksessa.
Mittarinäyttämä oikein
Välityssuhteessa oli hieman laskemista mutta osoittautui että noin 14 tuuman rengaskoolla välityssuhde pysyy liki ennallaan. Pyörimissuunnat täsmää ja muutenkin mitoitus tuntuu osuvan kohdalleen. Myös jousitus voidaan pitää ennallaan. Vain oikea iskunvaimennin tarvitsee uuden alapään kiinnityksen.
Muutos akselin laakerointiin
Vetoakselien lievä rakennemuutos on myös työn alla. Laakerien kiinnitystä muokataan hieman. Krymppiholkit korvataan kahdella lukkorenkaalla. Laakeri on edelleenkin kiinni lievällä puristussovitteella mutta lisäksi tulee seegerirengas kupeeseen. Seegeriä lukitsee krymppiholkin tilalle tuleva vastaavanlainen holkki ilman krymppiä sisäurassaan O-rengas joka tiivistää öljyt perän sisäpuolelle. Ulkopuolella on huulitiiviste. Kyseisessä holkissa on myös väistö joka ympäröi laakerin kupeessa olevan lukkorenkaan.
Lukkorenkaan kokeilua uraansa.
Suunnitelman toteutus
Kuvissa uran valmistus hiomalla sekä laakerin lukkorengas. Sovituksessa käytin vanhan laakerin keskikoolia.
Puristussovituksesta luovutaan
Alunperin auton taka-akselissa on laakeri kiinni ankaralla puristussovitteella. Omaa ratkaisuani varten ohensin laakeripesän kohdan akselista niin että jäljelle jäi vain lievä puristussovite ja vetoakselia pitää kiinni lähinnä vain kuvassa näkyvä lukkorengas. Helpottaa mahdollista laakerivaihtoa ja voi käyttää standardilaakeria.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti