Puhkua
Ahtaminen valmistunut kesällä 2003. Edelleen omassa käytössä. Pyörän alkuperäinen käyttöönottovuosi oli uutena 1996 ja oli muutaman vuoden ns. ykköspyöränäni päivittäisessä käytössä.
Hauskanpitoa ja jännitystä
Ahtimen asennuksen jälkeen se on siirtynyt harrastepyöräksi ja otetaan ulos tallista hauskanpitoa tai esittelyä varten. Muutamia kokoontumisajoreissuja on tullut tehtyä ahdetullakin versiolla mutta ei ole kovin hauskaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan kun pyörä haluaisi viedä rivakammin. Siksi tallissa on alkoholikäyttöinen tehdascustomi ja isohko matkapyörä arkiajoja varten.
Ahtimen puoli.
Amerikkalainen
Vas. alhaalla ahdin Eaton M24 ja ilmansuodatin. Ahtimen tyyppinumero tarkoittaa kuutiotuumamäärää ahtimen yhdellä kierroksella ilmakehän paineista ilmaa.
Vas. alhaalla ahdin Eaton M24 ja ilmansuodatin. Ahtimen tyyppinumero tarkoittaa kuutiotuumamäärää ahtimen yhdellä kierroksella ilmakehän paineista ilmaa.
Osat ja tekijät
Koneistustyöt, ahtimen modifioinnin ja läppärungot toimitti JLMeccanica.
Koneistustyöt, ahtimen modifioinnin ja läppärungot toimitti JLMeccanica.
Sähköt ja ruiskutuksen modifiointi Yhtymän Miesten pajalla Tampereella ja Weltin autotallissa Jämsänkoskella. Hiilikuituosat ovat myös omaa tuotantoa. Lisäruiskutusohjaimen suunnitteli, valmisti ja toimitti M. Laiho.
Mittaristo.
Lisämittari
Ahtopainemittari on tuo pienin alavasemmalla. Mittaristoa nostin pari senttiä vakiosta ylöspäin. Mittari: Väätänen & Kurittu oy
Ahtopainemittari on tuo pienin alavasemmalla. Mittaristoa nostin pari senttiä vakiosta ylöspäin. Mittari: Väätänen & Kurittu oy
Pakokäyrästö.
Pakopaineentasausta
Huomaa yhdysputki heti pakoaukon jälkeen. Teoriassa sen pitäisi olla heti pakoventtiilin jälkeen mutta käytännössä se ei ole mahdollista. Pakoputkien kiinnitys ja runko olivat haittoina.
Huomaa yhdysputki heti pakoaukon jälkeen. Teoriassa sen pitäisi olla heti pakoventtiilin jälkeen mutta käytännössä se ei ole mahdollista. Pakoputkien kiinnitys ja runko olivat haittoina.
Suunnittelu ja rakenne uusiksi
Koko pakoputkisto piti laatia uudelleen. Tässä pyörässä väitetään olevan pakoputkisto ruostumatonta terästä. Se on kuitenkin harhaa sillä putket on vain silattu rst:llä ja sisällä tavallista rautaputkea. Ostin Moto Italiasta samaa putkea lisää, varsinkin mutkakohtia ja rakensin hitsaamalla paremmin hengittävän putkiston yhdysputkineen. Kuumankestävä kilikalimaali pintaan.
Lyhyitä putkia ja klemmareita
Rosteriklemmarit ovat peräisin Väätänen & Kurittu oy hydrauliikkapajasta. Jousikiinnikkeet pitävät putket ilmatiiviisti paikoillaan mutta antavat niiden silti "elää" lämpötilavaihteluiden mukana.
Koko pakoputkisto piti laatia uudelleen. Tässä pyörässä väitetään olevan pakoputkisto ruostumatonta terästä. Se on kuitenkin harhaa sillä putket on vain silattu rst:llä ja sisällä tavallista rautaputkea. Ostin Moto Italiasta samaa putkea lisää, varsinkin mutkakohtia ja rakensin hitsaamalla paremmin hengittävän putkiston yhdysputkineen. Kuumankestävä kilikalimaali pintaan.
Lyhyitä putkia ja klemmareita
Rosteriklemmarit ovat peräisin Väätänen & Kurittu oy hydrauliikkapajasta. Jousikiinnikkeet pitävät putket ilmatiiviisti paikoillaan mutta antavat niiden silti "elää" lämpötilavaihteluiden mukana.
Läppärunko. Oikea puoli.
Weber
Tuplasuuttimilla varustettu läppärunko. TPS on vielä vanhaa hyvää mallia PF09. Osat peräisin Ducati 996 SPS:stä.
Yhteistä tekniikkaa
Tuon ajan Guzzeissa ja Ducateissa oli keskenään samanlaiset ruiskutusjärjestelmät. Vain Ducati käytti superbikessään kaksoisruiskutusta kahdella suuttimella per läppärunko.
Tuplasuutinnus ja tupla ECU
Yhden suuttimen läppärungoilla ei pääse kuin hieman yli sadan hevosvoiman. Siksi tuplasuuttimet. Ulompia suuttimia käyttää alkuperäinen 16M ECU mutta sisäpuolen suuttimia ahtopaineen ja alkuperäisen ruiskun suutinsignaalin pohjalta erillinen ruiskutusyksikkö. Alkuperäinen ECU ei saa painetietoa. Koska alkuperäiset läppärungon liitoskumit eivät kestä ahdettuna päädyin valamaan uudet imukurkut kovemmasta kumilaadusta. Kuten muitakin kumiosia jotka joutuvat isolle kuormitukselle.
Plenum
Tankin alta löytyy hiilikuituinen kolmen litran painekammio johon ahtimelta ilma virtaa 55 mm hiilikuituputkea pitkin. Sieltä ilma jakautuu kahtia ja liittyvät hiilikuitukanavilla läppärunkoihin.
Lambda-anturi
Pakokanavassa on jäännöshappianturi mutta se ei ohjaa ruiskua suoraan vaan pelkästään mittaritietona näyttää kuljettajalle seoksen laadun.
Vasta alkumatkalla
Pyörällä on ajettu hieman yli 105.000 km. Moottoria ei ole avattu vielä kertaakaan muuten kuin jakopään osalta.
Surflex "heavy duty"
Kytkin on kaksilevyistä vahvistettua mallia. Vaihteistoon on vaihdettu metallisella kuulakehällä varustettu kytkinakselin kaksirivinen urakuulalaakeri varmuuden vuoksi muoviversion tilalle. Kardaani on alkuperäinen. Perävaihde hienosäädetty 90.000 km kohdalla.
Ahtimen puolelta.
Puolen vaihto
Seisontatuki on oikealla joka aluksi tuntui oudolta mutta on itse asiassa helpompi kun pysähtyy kadun varteen: voi nousta suoraan jalkakäytävälle. Pyörä pitäisi maalata: sillä on kaatuiltu jokusia kertoja lievästi ja muutenkin liki parinkymmenen vuoden aikana tahtoo tulla kaikenlaista pientä naarmua ja lovea.
Centauron/Daytonan moottorin esittelykuva.
Tehomittaus heti asennuksen jälkeen säätämättömänä.
Uudet käyrät tekemättä
Valitettavasti en ole saanut ryhdytyksi ottamaan säädetystä koneesta tehokäyrää mutta kohta pääsen omalla jarrupenkillä mittaamaan paljonko kampiakselin päässä on ruutia. Sitä ennen pitää vaihtaa jakohihnat ja öljyt.
Perushuolto tehty
Moottori, vaihteisto, perä ja keula huollettu 2018. Uudet jakohihnat öljyt. Ajettu sen jälkeen vain pari kilometriä. Kaikki toimii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti