Suuttimille kiinnitys
Ilman siirtäminen läppärungolta tarvitsee kanaviston. Lisäksi kanavaan liitettävät ruiskutussuuttimet vaativat oman tilansa. Siksi alkuperäisestä kaasuttimen imukanavasta tein pakkelimallin jossa on laajennus suuttimelle ja siitä hiekkavalumenetelmällä kaverini Repe teki valokset.
Valetut aihiot.
Vain hieman työstöä
Putkiosa on ontto valmiiksi ja siitä ei tarvinnut kuin poistaa hieman valupurseita. Kyljessä oleva laajennus on umpiainetta ja siihen sorvasin paikan ja pitimen suuttimelle.
Suutin pitimessään ja asennettuna imukanavaan.
Tiivis asennus
Kiinnityksen suunnittelin ahtopaineen kestäväksi. Tiivistepinta on mahdollisimman pieni ja tiivistyy paineen noustessa. Suutin ei ole missään kohdassa metallisessa kontaktissa pitimeensä.
Komposiittiosat sovituksessa.
Polyesteriä ja lasia
Läppärungosta alkaen putkisto on tehty yksinkertaisesti lasikuidusta ja polyesterihartsista. Näitä ei kauaa tarvinnut valmistaa. Kiinnityslaipan sorvasin alumiinistä ilman reikiä ja kiinnitin muottiin kevyesti jolloin se tarttui laminaattiin ja siten valmiin komposiitin kiinnittäminen oli helppoa, tiivistä ja tukevaa.
Kuvassa läppärunko ja ilmakotelon etuosa josta imukanavat jatkuvat sylinterikantta kohti.
Imukanavien negatiivimuotit.
Sisäpuoliset muotit
Muoto on veistelty uretaanivaahdosta ja päällystetty teipillä. Laminoinnin kovetuttua oli helppoa porata ja raaputtaa uretaani pois putken sisältä.
Muoto on veistelty uretaanivaahdosta ja päällystetty teipillä. Laminoinnin kovetuttua oli helppoa porata ja raaputtaa uretaani pois putken sisältä.
Imukanavan komposiittiosa valmiina ja maalattuna.
Käyttöön vain toistaiseksi
En välittänyt viimeistellä osaa koska se jää lähes kokonaan tankin alle ja on väliaikainen kunnes ahdin asennetaan ja rakenteet muuttuvat. Polyesteri kestää tässä yhteydessä koska imukanavistossa ei kulje polttoainehöyryjä vaan pelkkää kylmää ilmaa.
En välittänyt viimeistellä osaa koska se jää lähes kokonaan tankin alle ja on väliaikainen kunnes ahdin asennetaan ja rakenteet muuttuvat. Polyesteri kestää tässä yhteydessä koska imukanavistossa ei kulje polttoainehöyryjä vaan pelkkää kylmää ilmaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti