Kerroin aiemmin että Guzzin alkuperäinen Bosch-laturi on hiukan liian tehoton nykykonversiota käyttämään: kulutuskohteita on liikaa. Siksi on hankittu edullinen uusi laturi.
Vanha vek ja samalla lähti myös, valitettavasti, sytytysanturointi. Tilalle sorvailin holkin ja O-renkaan yhdistelmän jolla on tarkoitus pitää moottoriöljy moottorissa stefan takana. Kas kun melkein jokaisella Guzzin osalla on ainakin kaksi tehtävää. Laturin ankkuri kartioineen siis pitää moottoriöljyn oikeassa paikassa.
Sisäpuolisen teräskartion sorvaus oli oma hommansa. Sen ulkopuolella laippa johon tulee kiilahihnapyörä kiinni. Päädyin 10 mm hihnaleveyteen koska laturissa oli jo sellainen. Välityssuhde n. 1,5. Himotti kyllä leikata jakopään kotelosta pala pois että kiilahihna olisi tullut mahdollisimman kauas pakokäyrästä mutta maltoin mieleni ja käytin taittopyörää suuntaamaan hihnan siten että sen eri puolet kulkevat mahdollisimman lähellä toisiaan ja kaukana pakokäyrästä. Väliin mahtuu vielä alumiinilevy joka tuli kiinni alkuperäisen laturin kopan pultin reikiin väliholkkien avulla.
Vasemman sylintein kainalossa em. levyn varassa tuettuna on 550 W autolaturi ja kiinnitykseen rakennettu hihnan kireyden pikasäätö. Laturin takapään kiinnitys on lattarautakulmalla kaatumaraudan M12-pultin ja rungon välissä.
Tällä hetkellä viimeistely on kesken ja sähkökytkennät tekemättä. Mutta ne ovat yksinkertaisia toimenpiteitä ja sitä paitsi riemukasta on ottaa alkuperäiset säädin ja tasasuuntaaja johtosarjoineen pois käytöstä ja saada tilaa muille kommervenkeille. Laturissa kun on itsessään nämä toiminnot.
Sytytysanturointi on vielä alkutekijöissään. Kiilahihnapyörän reunaan olen jo kiinnittänyt sytkäanturin vastakappaleen: palan rautaa. Ja sille vastapainon toiselle puolelle. Seuraavaksi takalevyn sorvaus antureiden kiinnittämistä varten. Se tulee kiinteästi kiinni M5-ruuveilla alkuperäisen laturin kenttäkäämin jakopään kannessa oleviin kolmeen kierteeseen.
Toinen antureita kiinnityy tähän levyyn kiinteästi ja toinen siten että sitä voi muutaman asteen matkan siirtää että sytytyshetkien keskinäisen ennakon säätö on mahdollista.
Homma on osoittautunut hieman laajemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi kuin päissäni aiemmin kuvittelin. Kalenteriin on kuitenkin päiviä painettuna.
Lisäksi tuli valtiovallan taholta yksi helpotus: Niitä suunnittelemiani maa/biokaasutankkeja ei nyt tarvitse miettiä koska päättivät noin viisinkertaistaa sen veron. Siinä meni biokaasukin pesuveden mukana kun sen käyttö on kuulemma niin vähäistä. No niin kai kun ei annettu aikaa. Onneksi en kerinnyt kuin miettiä. Tuskin valtio maksaa miettimisestä aiheutuneita kuluja Ohranjyvässä ja Amurin Krouvissa. Prkle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti