Pitänee tunnustaa että mitään käsinkosketeltavaa alkoproggiksessa ole tapahtunut. Teoreettista opintoa on ollut ja sen mentaalitasoista soveltamista käytännön kohteeseen. Tarkoittaa että illalla nukkumaan mennessä on tullut luetuksi muiden teoreettisia selvityksiä etanolin liikennekäytöstä ja sen jälkeen nukahtamista odotellessa miettimistä mitä pitäisi ottaa huomioon käytännössä. Uni on useimmiten voittanut eli unettomia öitä ei tämän takia ole tarvinnut viettää.
Yhden ahtimen jo hankin ja sitä mm Metallitekniikka-lehdessä esittelin. Sen olisin asentanut tarpeettomasta isoudestaan huolimatta kunnes MMAF:n nettisivujen osto-myynti-lahjoitetaan-osaston kautta, noin vuosi ilmoituksen laiton jälkeen, sain yhteydenoton jossa kaupattiin minulle, maksukykyyni nähden, kovahkon hintaista käytettyä Eaton M24-ahdinta. Se on se ahdintyyppi johon olen runsaimmin mielikäistynyt. Ensi viikolla odottelen Matkahuollosta viestiä että paketti Tampereelle on saapunut.
Toki näissä kaupoissa on riskinsä kun en jaksa vaivautua 350 km:n päähän kapinetta katsomaan/hylkäämään/hyväksymään/noutamaan ja maksamaan. Ensi viikolla se sitten selviää mitä laatikosta löytyy...
Iltaisten puoliuniaatosten johdosta olen 92,6% varmuudella päättänyt sijoittaa ahtimen kytkimen/viihdelaatikon (Eri sävelet ja rytmi joka vaihteella.) yläpuolelle ja siten ottaa moniurakiilahihnalla vedon vauhtipyörän ulkokehältä heti startin hammaskehän etupuolelta. Se kampikammion takapäässä sijaitseva huohotusputki saa luvan siirtyä tallin hyllylle koska vauhtipyörää pitää muutaman millin levittää että riittävä määrä hihnauria toteutuisi. Korvaava huohotin tulee joko öljyntäyttöpropun reikään tai todennäköisesti hyllytetyn virranjakajan paikalle.
Kevyttä näpräystä siis tiedossa. Tietysti hieman säälittää leikata hihnaa varten aukkoja moottorin lohkon takapäähän ja kytkinkoteloon. Toisaalta niistä ei liene mitään haittaakaan kunhan hieman suojaan ettei kovin isoja roskia hihna-aukoista pääse kytkinkoteloon. Koska vauhtipyörän kytkinkehä on kovin suuri halkaisijaltaan ja siten välityssuhde tulee olemaan liiankin hurja, joudun sorvaamaan ison hihnapyörän myös ahtimen päähän. Jos ajatellaan että Californian moottorin maksimikierrosluvuksi määritellään 8000 rpm kun Eaton24:n maksimikierrosluku on n.16000 rpm päästään kätevästi päissäänlaskulla tulokseen että ahtimen hihnapyörä pitää olla puolet pienempi kuin vauhtipyörän. Joutokäyntikierrosluvullakin on ahtimellakin varveja parin tonnin pintaan joten tasainen joutokäynti ja hyvä alavääntö on taattu.
Jahka saan ahtimen tallille saakka pääsen sitä sovittelemaan sekä miettimään miten ilmaputket viedään imukanaville ja mihin ilmanpuhdistin tökätään. Koska olen, tähänastisista ratkaisuistani poiketen, päätynyt asentamaan amerikkalaismallisesti kaasu-, vai pitäisikö sanoa, ilmaläpän ahtimen imupuolelle ja siten kanaviston ilman painevaraajia, antaa ratkaisu tilaa luovaan sijoitteluun ja silti pyörästä on vaikea havaita että siihen olisi tehty mitään muutoksia uutuuden jälkeen. Saati ahdettu.
Ilmaläppä ahtimen imupuolella tekee myös sen että moottorijarrutettaessa ahdin ei saa ilmaa juuri lainkaan ja siten pyörii liki tyhjiössä, ei se kuluta energiaa siihen nähden kuin päinvastainen järjestelmä joka pumppaa koko ajan pitääkseen painevaraajan paineistettuna ja kuitenkin em tilanteessa jouduttaisiin vuodattamaan paineistettua ilmaa pois säätöventtiilin kautta ettei järjestelmä repeilisi jostain.
Haittapuolena tässä kuviossa on se että, painepuolen putkiston tilavuudesta ja ilmaläpän etäisyydestä ahtimeen riippuen, syntyy viive paineen nousussa ja tehontuotossa kun kierretään kaasukahvaa aukipäin erityisesti moottorijarrutuksen jälkeen. Ehkä tämä puute on enemmän hypoteettinen juttu koska ei Californian moottori pyöriviltä massoiltaan ole kovinkaan ärhäkkä ollut reagoimaan tähänkään asti. Todennäköisesti pystyn elämään tämän ongelman kanssa.
Samalla kun pyörä on purettuna olisi paras aika suorittaa rungolle ja muoto-osille pintakäsittelyjä. Maalarille olisi tarvetta. Hyvälle ja halvalle. Saattaa jäädä toiseen kertaan...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti