Useimmiten keväällä
Ajokauden alussa, tai viimeistään hiukan sitä ennen, on hyvä huomata että akku voi olla sökö. Hyvissä ajoin kävin taloyhtiön autohallissa ruuvaamassa kaapelit kiinni akkuun. Käynnistyi vaivoin. Laitoin ylläpitolaturin tunkemaan virtaa akkuun. Kovin vähän tuntui ottavan vastaan.
Myönnyttävä uuden hankintaan
Asia oli ymmärrettävä niin että seitsemättä kesää ei tällä akulla enää ajeta. Joutuu latausjärjestelmä suoriutumaan suuremmasta kuormasta kuin normaalisti ja nykyaikainen pyörä kun nauttii sähköstä vaikka virrat eivät olisikaan päällä. Niissä kun on elektroniikkaa kuten ajonestojärjestelmä jota ei voi kytkeä pois päältä lyhyiden seisokkien ajaksi.
Vakiomallin akku
Internetissä seikkailin hetken aikaa ja totesin että sopivien akkujen hintahaitari on aika mahtava. 35 - 350€. Sinänsä hyvä asia että Moto Guzzi Breva 1100:een on akkuja liki jokaisella valmistajalla. Tavanomainen mp-akun koko.
Halvin läheltä
Päädyin lähimpään edulliseen akkuun ja arvelin että kyllä sillä yhden kesän pärjää. Motonet ja 42 Euroa. Normaali huoltovapaa lyijyakku. Hapotus tehdään valmiista hapotuskaseteista.
Vaihtovuoroiset.
Amerikkalainen ja kiinalainen
Vasemmalla alkuperäinen virtalähde joka palveli kuusi ajokautta moitteitta. Tilalle hankin halvalla aivan saman mallimerkinnän omaavan markettiakun. Ilmoituksen mukaan A-laatua. Nyt tiedän kuinka pitkään Eurogloben A-laatu kestää.
Vasemmalla alkuperäinen virtalähde joka palveli kuusi ajokautta moitteitta. Tilalle hankin halvalla aivan saman mallimerkinnän omaavan markettiakun. Ilmoituksen mukaan A-laatua. Nyt tiedän kuinka pitkään Eurogloben A-laatu kestää.
Vanhan akun turha elvytysyritys.
Poistoon
Yritin vielä vanhaa akkua elvyttää. Ensin "säikäytin" teholaturilla ja sen jälkeen ylläpitolaturilla. Ei tullut kalua. Yuasa lähti kierrätykseen.
Yritin vielä vanhaa akkua elvyttää. Ensin "säikäytin" teholaturilla ja sen jälkeen ylläpitolaturilla. Ei tullut kalua. Yuasa lähti kierrätykseen.
Muut tietävät
Kovasti sain kritiikkiä motoristitutuilta kerrottuani hankinnastani. Epäilivät että tuollainen halpisakku pilaa sähköjärjestelmän ja ei toimi kuuleman mukaan enää seuraavan talven jälkeen. Sitä asiaa pitää kuitenkin odotella toukokuuhun 2012 asti.
Kommentti 02.03. 2013
Toukokuu 2012 tuli ja meni. Euroglobe toimi kesän ilman ongelmia. Talvikäynnistyskin onnistui lämpimässä autotallissa. Akku oli ollut irti lokakuusta alkaen ja silloin ladattu täyteen. Saa olla nyt paikoillaan ajokauden alkuun.
Kommentti 28.12.2013
Euroglobe menetti ominaisuutensa kahden käyttövuoden jälkeen. Ilmeisesti pitkä talviseisonta lämpimässä tallissa oli sille liikaa.
Kommentti 02.03. 2013
Toukokuu 2012 tuli ja meni. Euroglobe toimi kesän ilman ongelmia. Talvikäynnistyskin onnistui lämpimässä autotallissa. Akku oli ollut irti lokakuusta alkaen ja silloin ladattu täyteen. Saa olla nyt paikoillaan ajokauden alkuun.
Kommentti 28.12.2013
Euroglobe menetti ominaisuutensa kahden käyttövuoden jälkeen. Ilmeisesti pitkä talviseisonta lämpimässä tallissa oli sille liikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti