tiistai 23. elokuuta 2011

Moniurakiilahihnapyörä vauhtipyörässä


Flywheel with pulley for the six grooves blower belt. Three grooves on the pulley and the rest on flat flywheel side.

Vauhtipyörään urat
Ahtimesta hihnapyörineen olikin jo kuvia. Tässä kuva vastapelurista. Alumiinilevy on kiinnitetty vauhtipyörän etupuolelle. Vain alumiiniin on sorvattu hihnaa varten kiilaurat. Vauhtipyörän osalta hihna vetää suoraan tasaiselta. Tilaan mahtuu kuusiurainen moniurakiilahihna. Oma hommansa oli löytää mitoitusstandardi hihnapyörälle. Valmista terää ei myöskään ollut saatavilla. Senkin joutui tekemään itse.

Hihnapyörä valmistui paikalleen.

Liian pieni sorvi
Näin ison hihnapyörän sorvaus pikkusorvilla oli omanlaisensa suoritus. Tuskin teräkseen olisi kyseisellä metodilla tullut kuin naarmuja.

 Hihnapyörän kiinnitysreikien poraus.

Iso kiekko
Oma juttunsa oli isohkosta alulevystä irrottaa aihio. Kun aihio oli valmis niin se kiinnitettiin jyrsinkoneen jakopöytään yhdessä vauhtipyörän kanssa. Siitä sitten poraamaan käyttäen jaon teossa hyväksi vauhtipyörän valmista reikäjakoa. Sen jälkeen reikien suurennus ja uusien kytkinpulttien valmistus koska ne tulevat nyt vastakkaisesta suunnasta kuin mitä insinööri sign. Carcano on aikoinaan suunnitellut.

Sorvin ulottuvuuksien maksimointia.

Kikkaillen
Sorviin osan kiinnittäminen oli helpompi juttu kun kasasi kytkimen nippuun ilman kytkinlevyjä niin koko asetelman sai kiinni suhteellisen helposti ja keskityskin onnistui. Tällä omalla sorvilla homma otti aikaa koko päivän mutta isommalla kuorimakoneella homma olisi käynyt alta tunnin kun ei olisi tarvinnut kikkailla.

Moniurakiilahihnapyörästandardi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti