torstai 4. elokuuta 2011

Tietoteknillinen sijoitus


Alkoholikäyttöisen pyörän säätöön
Päätin siirtyä RE85-moottorietanolin käyttöön. Sitä varten rakensin digitaalisen moottorinohjauksen, ruiskun ja sytytyksen, että säätäminen olisi helpompaa kuin kaasuttimien ja katkojan kärkien suhteen.

Uusi vanha bittimylly
Eilen ostin käytetyn tietokoneen. HP nw8840. Kunnostettu ja akkutakuulla. Windows XP-levykkeen sain mukaan. Käyttöjärjestelmän asennus onnistui sekä sytytys- ja ruiskutusohjelmistojen asennus myös, itseltä.

Vastusti hieman
Laajakaistalambdan hallintaohjelmaa XP hyljeksi. Piti turvallisuustasoa karsia niin sekin meni perille. Lisävarusteena pehmustettu olkalaukku. Maksoi yhteensä rahaa jonkin verran enemmän kuin olin ajatellut.

Hermot menee
Toivottavasti kestää sen edestä. Mikään ei juuri enemmän voi ärsyttää kun jokin vehje hajoaa kesken homman. Niin kävi edellisen läppärin.

Eri laitteissa eri järjestelmä
Tänään sitten säädin. Ruiskuahan olen päässyt säätämään pienellä Linux-läppärillä mutta sytytykselle ja lambdalle pitää olla Windows-kone. Myös pidemmälle kehittynyt ruiskutuksenhallintajärjestelmä on on Windows-kamaa.

Vähemmän näytteenottoa
Se mikä toi tarkkaan säätämiseen helpotusta kun pääsi säätämään lambdan näytteenottotaajuutta. Innovaten lambdamittaus ottaa näytteitä tehdasasetuksella liian taajaan kun ottaa huomioon sen että kaksisylinterisessä yhden sylinterin pakovirtaus, varsinkin alakierroksilla, on varsin sykkivää. Vakio näytteenotto on 32 kertaa sekunnissa.

Kolmen mittauksen keskiarvo
Alensin arvon kolmeen kertaan sekunnissa. Luku on näennäinen. Anturi mittaa koko ajan mutta mittaustuloksista lasketaan keskiarvo joka lähetetään eteen päin kolme kertaa sekunnissa. Mittareiden lukematarkkuus parani ja automatiikan virhesuoritukset vähenivät merkittävästi.

Näkee silmälläkin
"Viisarit" eivät vapise enää ja niistä voi päätellä mihin suuntaan arvot ovat kehittymässä.
Tämä oli tämän päivän tärkein havainto.

Säädöt lähellä
Pyörä kiihtyy ja kulkee todella tasaisesti. Pitsi että alemmalla keskikierrosalueella tasaisessa nopeudessa ilmenee detonaatiota. Pitänee vieläkin muuttaa sytytyskäyrää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti