Kahden vaivan laite
Tässä nivelessä on kaksi vikaa. Nivelen kannatinlaakerin silmään sopiva pää sopii siihen liian väljästi. Apu löytyy nivelen toisesta päästä: se koneistetaan sopivaksi laakeriin. Eli koko nivel kääntää suuntaa.
Tyypillinen vaiva
Toinen vika on jumittunut ristinivel. Toinen ristikoista on ehkä pelastettavissa purkamalla, pesemällä ja voitelemalla.
Korjausosat löytyy läheltä
Kulunut ristikko pitää vaihtaa ja niitä löytyy lähimmästä laakerikaupasta. Alkuperäinen kannattaa olttaa malliksi että myyjä saa otettua siitä mitat haluamallaan tavalla niin ei tarvitse selitellä.
Korjaantunee
Hyvä tästä vielä tulee.
Nivel on peräisin 80 -luvun California Kakkosesta. Niin sanottu lyhyt versio.
Alla tehdasuusi ristikko.
Purettu nivel.
Satoja irto-osia
Nivel sisältää yllättävän paljon osia. Kolme nivelosaa, kaksi ristikkoa ja kahdeksan laakerikuppia joissa kussakin 28 neulaa. Lisäksi kahdeksan huulitiivistettä ja saman verran lukkorenkaita.
Yksi vaihtoon
Nivel sisältää yllättävän paljon osia. Kolme nivelosaa, kaksi ristikkoa ja kahdeksan laakerikuppia joissa kussakin 28 neulaa. Lisäksi kahdeksan huulitiivistettä ja saman verran lukkorenkaita.
Yksi vaihtoon
Tällä kertaa vaihdetaan vain toinen ristikko. Ehjä saa vain pesun ja voitelun osakseen.
Jäljet laakeritapissa.
Vikaantunut neulalaakeri
Vaurioalue ei ole suuri mutta riittävä että laakeri ei toiminut enää normaalisti.
Tämä ristikko vaihdetaan. Sen liikeradassa tuntuu purkamattakin nyintää ja jäykkiä kohtia. Ehyen nivelen pitää liikkua koko liikematkaltaan tasaisesti ja hieman tahmeasti varsinkin kun on kysymys uudesta ristikosta.
Ultraäänipesun jälkeen tarkastin vanhat laakerit, laakerineulat ja ristikot. Kuten oli oletettavissa toinen ristikko vaikutti varsin kelvolliselta. Joten neulat pesiinsä takaisin vaseliinin kera. Siinä vaiheessa vaikutti vielä hyvältä. Kun yrittää säästää toisen rahoja niin se saattaa tietää sitä että tulee tehdyksi turhaa työtä.
Lievän puristussovitteen sorvaus.
Kannatinlaakeri uuteen paikkaan
Koska kardaanin kannatinlaakerin kohdalta nivelen kaula oli kulunut ja pyörinyt tyhjää vaurioituneessa laakerissa niin sillä ei ole enää käyttöä siinä tehtävässä. Nivelen toisessa päässä on kuitenkin identtinen kaula mutta muutama kymmenesosamilli liian vahva. Sorvaamalla siitä lähti ohut lastu ja sovitus laakerille on valmis.
Koska kardaanin kannatinlaakerin kohdalta nivelen kaula oli kulunut ja pyörinyt tyhjää vaurioituneessa laakerissa niin sillä ei ole enää käyttöä siinä tehtävässä. Nivelen toisessa päässä on kuitenkin identtinen kaula mutta muutama kymmenesosamilli liian vahva. Sorvaamalla siitä lähti ohut lastu ja sovitus laakerille on valmis.
Mittaus mikrometrillä.
Tiukka sovitus
Jätin krymppiä yhden sadasosamillin että sovitus olisi jämptimpi. Sorvauksen tein kiinalaisella halpissorvilla mutta on sekin parempi kuin ei sorvia lainkaan.
Jätin krymppiä yhden sadasosamillin että sovitus olisi jämptimpi. Sorvauksen tein kiinalaisella halpissorvilla mutta on sekin parempi kuin ei sorvia lainkaan.
Laakerin sovitus.
Sovitusta
Kokeilin uuden laakerin asennusta uudelle kaulalle. En painanut pohjaan asti mutta ensimmäinen viisi millimetriä meni kohtuullista voimaa käyttäen viilapenkissä. Hyvälaatuinen suojattu laakeri maksaa noin kympin. Markettilaakeria tässä kohteessa välttäisin.
Lämpösovituksella
Asennusvaiheessa laakeria kannattane hiukan lämmittää. Tosin laakeri lukkorenkaineen on asennettava ensin kardaanitunneliin. Lyödä ei saa sillä laakeri vaurioituu. Jos mahdollista niin nivel pakastimeen ennen asennusta hetkeksi.
Vasen ristikko vaihdettu ja koottu nivel.
Toinenkin vaihtoon
Oikealla väljäksi kulunut kaula. Vasemmalla uusi ristikko. Oikealle asensin vanhan ristikon mutta osoittautui että se on sen verran kulunut että sekin menee kuitenkin vaihtoon.
Pikakäynti kaupan tiskillä
Kierros laakerikaupassa ja hetken askartelua niin toinenkin ristikko vaihtui ja vanha California kulki taas jurisematta.
Listattu tuote
Laakerikaupan listoissa kyseinen ristikkomalli kulkee nimellä "Moto Guzzi".
Koko nivel on edullinen
Ristikoiden vaihtoa ei kannata teettää sillä työ ja osat maksavat enemmän kuin koko uusi nivel laakereineen ja tiivisteineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti