keskiviikko 24. elokuuta 2011

Laajakaistalambda


Kustannusten jakoa
Kimppahankintana suoritettu ostos jolla saataneen hifisteltyä useampikin kulkuneuvo siihen tilaan että polttoaineen kulutus, oli se sitten mitä tahansa, nestemäistä tai kaasua, saadaan sille tasolle että kehtaa ajella ja toiminnat ovat odotetun kaltaiset.

Kapea- ja laajakaista-anturit

Kapea ja laaja
Lambda-anturit rinnan. Antureiden puhtaudesta voi päätellä että seokset ovat olleet kokolailla kohdallaan. Vasemman puoleinen on kapeakaistalambda, jonka kohtalona on olla pakoputkessa aina antamassa ruiskulle tietoa palotapahtumasta.

Tarkka signaali
Oikealla laajakaista jolla suoritettiin ruiskun hienosäätö.
Kyseisessä laajakaistalambdassa on ominaisuus joka on hyvin tarpeellinen: Kun näytöstä katsellaan laajakaistan antamia arvoja niin oheistuotteena voidaan samaan aikaan moottorinohjaukselle lähettää simuloitu kapeakaistatieto jota moottorinohjausjärjestelmä ymmärtää.

Lambdanäyttö

Näytöstäkin voi päätellä
Lisäksi laajakaistan mukana tuli muunninyksikkö ja siihen kuuluva näyttö jota seuraamalla voi todeta millainen seos männän päällä kulloinkin palaa. Palaute tästä tiedosta menee suoraan Tuner Studio säätöohjelmalle ja ruiskun ohjaimelle.

 Lambda-arvon ylä- ja alarajat kullekin polttoaineelle. Kuva: Innovate

Polttoaineissa eroja
Taulukossa lueteltu anturin eri polttoaineilla antamat minimi ja maksimilukemat. Lambda-arvo on taasen se mitä ECU ymmärtää. Kun lambda-arvo arvo poikkeaa lukemasta 1 tekee ECU päätelmänsä ja korjaa seosta niin että arvo palautuu arvoon 1.

Stökiömetrinen arvo
Kuten taulukosta huomaa on eri polttoaineilla ominaiset "palamisalueensa". Kunkin polttoaineen AFR eli stökiömetrinen seosarvo on jossain tuolla välissä.
Bensiinillä se on 14,7, Etanolilla 9,0, E85:lla 9,8, jne.

Sekoitus
Kun bensiiniin sekoitetaan etanolia niin bensiinin arvo ei ole enää 14,7 vaan jotain muuta. Siksi monet moottorit tarvitsevat säätämistä että ne kävisivät hyvin 95E10:llä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti