keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Oikosulku startin kenttäkäämissä


Harvinainen startti
Benelli 750 Sei-mallin Bosch käynnistinmoottorin kenttäkäämi, yksi neljästä, oli vioittunut.
Ilmeni tehon puutetta jo jonkin aikaa. Mitään näkyvää vikaa ei löytynyt ja mittaamallakin arvot olivat suht normaalit. Mutta kun kenttäkäämit irrotti moottorin vaipasta oli selkeästi yhdessä niissä mustunut alue joka kavalsi mahdollisen vikapaikan. Pyörä on 70-luvun puolestavälistä.

Sisäinen oikosulku
Yksi kenttäkäämeistä oli polttanut eristeensä 4 - 5 kierroksen väliltä. Se vähintäänkin puolittaa kyseisen käämin tehon heikentäen vääntömomenttia.

 Eristeet osittain palaneet.


Puhdistus ja uusi eriste
Mustunut kohta on aluetta josta sähkövirta on päässyt oikaisemaan. Purin käämistä kyseiset kierrokset auki, puhdistin johtimen ja laitoin uuden paperieristeen johtimien väliin.

Uudelleenkäämintä ja eristys valmiina.

Käärintä
Lopuksi suojakangas tiukasti päälle. Sen jälkeen kokoonpano ja taas on käynnistystehoa.

Starteista yleensä
Jos on yleinen starttimalli eli yleisempi pyörämerkki, esimerkiksi japanilainen, niin tällaista työtä ei juuri kannata tehdä. Uusi maksaisi todennäköisesti muutaman kympin.

Aikaa kuluu
Kyseisenlaisen työn suoritus ei mahdu työpäivän kahviväliin eikä ihan kahteenkaan. Startin irrotus, purku, pesu, vikakohdan kunnostus, liikkuvien osien voitelu ja kokoonpano. Useita tunteja kuluisi ja jonkin verran materiaaleja ja osaamista.
Lasku olisi noin 200€ luokkaa. Mutta mukavaa näpertelyä kun tekee itselle ja harvinaiseen pyörään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti