keskiviikko 9. marraskuuta 2011

Carillofornia Trike kardaanin ja perän väliholkki


Voimansiirtoakselin valmistusta
Ei riitä että kardaanitunneli ja perävaihde ovat kiinni toisissaan. Pitää saada voimakin kulkemaan. Sitä varten perän ja kardaanin väliin voimansiirtoa varten ryhdyin tekemään ratkaisua. 

Tärkeä havainto
Osoittautui että perän alkuperäistä spooriholkkia voi hyödyntää siten että sen ja koko pienen vetopyörän laakeriasetelman yhdessä pitävä mutteri on oltava huomattavasti pienempi kuin se on alkuperäisenä.

Jyrsintää
Jyrsinkoneelle töitä eli mutterin kaikista sivuista pois kaksi milliä niin koko alkaa olemaan siedettävä. Alkuperäisen perän spooriholkki joutui siten myös rakenneuudistuksen uhriksi. Onneksi siinä on seinämävahvuutta sen verran että siihen sai aikaiseksi 2,2 mm syvät ja 2,4 mm leveät urat ulkopintaankin.

Urien jyrsintää
Vastakappale oli tehtävä myös ja sen sisäpintaan spoorit. Ei tullut otettua kuvia siitä kuinka keksin tehdä pikaisesti ja vähällä vaivalla sisäpuolen urat ja jaon niille. Ei tarvittu jakolevyjä joita en ole vielä edes hankkinut.

Urien koneistusta.

Monipuolinen kiekkoterä
1,5 mm paksu kiekkoterä oli ainoa edes likimain tarkoitukseen sopiva kalu jolla voi tehdä uria spooriholkin ulkopintaan. 

Urien koneistusta.

Tärkeät työkalut
Pyörityspöytä ja pieni kolmileukapakka riittivät muiksi varusteiksi. Spooriholkki oli kovuudeltaan juuri ja juuri jyrsimiskelpoista. Jokainen ura vaati vähintään kaksi ajoa. Ikinä ennen en ollut moista hommaa tehnyt ja onnistuminen kerralla tuntui mukavalta. Kunnes tulee takaisku...

Koneistustuurna ja tulokset

Manuaalikoneella menee aikaa
Iltapäivän tuotokset. Kavennettu ja lyhennetty mutteri, pienennetty aluslaatta, sisempi ja ulompi spooriholkki ja yllä ulkopuolisten urien tekoon tarvittu kiinnipitotuurna. Tähän tulee lisäksi vielä Guzzin oman kardaanin spooriholkki ja väliin hitsisauma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti