perjantai 11. marraskuuta 2011

Carillofornia Trike ohjeet ymmärretty


Eri vaihtoehtoja
Sain internetin välityksellä ohjeita triken tekoon. Pääasia siinä oli että jousittamaton massa olisi mahdollisimman pieni. Erillistuentaisella taka-akselirakenteella siitä (jousittamattomasta massasta) olisi saanut kevyemmän mutta se on hankalampi toteuttaa. Lisäksi erillisjousitettu taka-akselisto vaatii todella jäykän kallistuksenvaimentimen ettei pyörä kallistelisi ulkokaarteeseen päin. Eli tukevuus molemmissa ratkaisuissa on kompromissi painon ja vakauden suhteen.

Jäykkä akseli
Nyt siis valmistetaan jäykällä taka-akselilla ja pyritään minimoimaan jousittamaton massa. Rakenteista mahdollisimman suuri osa valmistetaan alumiinistä ja muista kevyistä materiaaleista kuten komposiitistä.

Kolmiorakenne
Rakenteesta tulee siis kolmiomainen: keskellä perävaihde kiinni alkuperäisessä takahaarukassa, siitä akselit molempiin suuntiin ja niiden päistä tukivarret takahaarukan akselille rungon ulkopuoleiseen tukipisteeseen. Toisin sanoen takahaarukan akselia pidennetään molemmille puolille pyörää. Niiden ympärille tulee laakeripesät ja niistä lähtee mainitut tukivarret taka-akselin päihin.

Kuormituksen jakaminen
Näiden vinotukien välille tulee vielä tukivarsi josta on korvake myös takahaarukan suuntaan. Tällä ratkaisulla saadaan kiertokuormitusta jaettua suuremmalle alalle. Takahaarukan laakerointipisteen vahvistamista pitää harkita laakeripisteestä eteenpäin.

Paluu alkuperäiseen
Mitään alkuperäistä osaa ei rikota joten paluu soolopyörään lyhyellä aikavälillä on mahdollinen. Joitain osia joutuu kuitenkin hieman muokkaamaan.

Rakenne toispuolinen
Koska auton taka-akseli ei ole symmetrinen eikä moottoripyörän kardaani keskellä vaikuttaa se siihen että pyörien navat ovat eri etäisyydellä pyörän keskilinjasta. Siihen ongelmaan on mietittynä parikin ratkaisua. Vetoakseleita emme kuitenkaan ryhdy lyhentämään. Saattaa pidentäminen tulla kuitenkin vastaan mutta sitä ennen pitää päästä mittaamaan takahaarukan ja rungon sivusuhde tarkasti.

Mitat muuttuvat vain vähän
Kokonaisuutena pyörän akseliväli hieman pitenee mutta kokonaismitta lyhenee. Lisäksi, kohtuullisen akselivälin vuoksi, voidaan suorittaa koko ajoneuvon madallus. Takana se toteutuu sillä että perävaihteen rakenteen vuoksi vetoakselit ovat "ylempänä" ja vastaavasti rengaskoko pienenee 17 tuumasta 15 tai 14 tuumaan. Etuteleskooppeja voi myös liu'uttaa ohjauskolmioissa ylöspäin joten ohjauskulma ei muutu mutta akseliväli lyhenee entisestään.

Jousitettu ja jousittamaton massa
Pyörän jousitettu massa pienenee rakenteen ansiosta hieman ja koska jousitetun massan suurentamisella voidaan kompensoida jousittamatonta massaa, pyörään saadaan tavarankuljetustilaa sivusuunnassa lisää. Mitään henkilösohvaa taakse ei tehdä vaan pyörän satula säilyy entisellään.

Perävaunu perään
Vetokoukku perävaunun vetoa varten asennetaan myös. Se tulee jousitetun massan puolelle eli tarvitsee pitkähkön tukirungon sekä taka-akselin alta että sen taitse takarungon suuntaan. Siihen voidaan sitten kiinnittää astinlautaa, lokasuojaa, ym muotosuojaa. Myös akkutelineen paikka tulee peremmälle.

Keulan muutokset
Etuhaarukan suhteen, joka Guzzissa on hyvinkin tukeva, rakennusohjeiden kirjoittaja tähdentää keulan jäykkyysominaisuuksia ja erityisesti etuakselin vahvuutta. Siinä ratkaisevassa roolissa on etupyörän laakerien väli ja niiden sisäreikien mitta. Jos löytyy ulkomitaltaan samat mutta sisäreiältään suuremmat laakerit niin voi käyttää suurempiläpimittaista akselirakennetta vaikka teleskooppien alapään reiät pysyisivät ennallaan. Myös ns mummoraudan kiinnityksen tukevoittamista voi miettiä.

Syntyy sortoa
Tilannehan on toinen kuin soolopyörässä voimien suuntautuessa eturengasta kohti: se pyrkii sortamaan enemmän kuin soolopyörässä ja siihen tulee voima joka pyrkii painamaan sisäkaarteen puoleista joustintukea voimakkaammin kuin ulkokaarteen puoleista ja tämä ilmiö on omiaan aiheuttamaan ajotuntumaan omituista viivettä ja heikkoa tuntumaa tiehen sekä puskemisilmiön.

Ihannevaihtoehto
Jos moottori olisi taka-akselin päällä ei ilmiö olisi niin voimakas koska kääntyessä ei tarvitse siirtää sivusuunnassa niin suurta massaa kuin etumoottorisella kääntyessä. Leveistä takarenkaista ei myöskään ole kuin haittaa ajo-ominaisuuksille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti