perjantai 11. marraskuuta 2011

Sorvin vaihteisto ja kierretyypit


Hitaalla metodilla
Eräällä keskustelupalstalla osittain tuomittiin sellainen sorvi jossa ei napista painamalla tai vivuista kääntämällä saa sopivaa kierresyöttöä aikaiseksi.
Pitkälti se on hintakysymys. Ja aika.

Rattaiden kanssa pelaamista
Harrastajalla on kyllä sen verran aikaa että muutaman rattaan järjestelee ja saa aikaiseksi kierresyötön tahtomalleen nousulle. Myös taulukon ulkopuoleisia nousuja voi hyödyntää syöttönopeuksina erityisesti kun sorvataan paksusta kappaleesta materiaalia pois. Tarvitaan hidas syöttö että pinnanlaadusta tulee hyvä.


 Kierretaulukot vaihteiston kannessa. Alimpana rataskaaviot.

Kirjaimet ja numerot haltuun
Rattaiden akselit on merkitty kirjaimilla. Rattaat numerolla jotka vastaavat hammaslukua. Ratasvälityksellä synkronoidaan kara-akselin ja syöttökierteen nopeudet toisiinsa niin että saadaan haluttu suhde niiden välille eli kierteen nousu. Ylinnä milliset nousut ja keskellä tuumaiset. AI, AII, AIII ja vastaavat B ja C -merkinnät ovat vaihdevipujen asennot kyseisille nousuille. Että aina ei tarvitse rattaiden kanssa pelata.

 Sorvin sähköiset käyttönupikat.

Hallintanuppeja
Taaimmaisena suunnanvaihto. Vasemmalla potentiometri josta voi portaattomasti säätää moottorin kierrosluvun. Alinna käynnistys/sammutuskytkin.

Taajuusmuuttaja on kätevä
Potentiometrillä hallitaan jälkiasennuksena toteutetun taajuusmuuttajan toimintaa: mitä pienempi taajuus sitä pienempi kierrosluku. Käytännön säätötaajuusvaihteluväliksi on osoittautunut 30 - 60 Hz. Pienemmillä lukemilla moottorin vääntömomentti alkaa heiketä ja moottoria en ole uskaltanut "ylikellottaa" kuin hiukan. Normitaajuus verkossa on n. 50 Hz.

 Sorvin manuaalisesti operoitava vaihteisto.

Kiilahihnoilla ensin
Vasemmalla alhaalla moottori josta lähtee hammashihnaveto alhaisia kierroslukuja varten. Kiilahihnaveto näkyy olevan toiseksi nopeimmassa asennossa.

Hammaspyörät
Oikealla ratasvaihde kierresyöttöjä varten. Kaikki rattaat on merkitty hammaslukunsa mukaisesti. Olen suunnitellut tekeväni väliseinän ratasvaihteen taakse ettei lastut pääse turmelemaan hammaspyöriä ja samalla lisään sorvin kestoikää. Tosin toistaiseksi sorviin on saatavissa kaikkia varaosia. Kuvassa syöttö on kytketty pois toiminnasta: ylin ratas ei kosketa kara-akselin mukana pyörivää ratasta.

Hammashihnalla hitaimmat syötöt
Äärimmäisena vasemmalla näkyy hammashihnavetoinen hihnavaihde. Kun karan käyttökiilahihna siirretään sinne niin saavutetaan todella hitaita pyörintänopeuksia. Soveltuvat parhaiten kierteityksiin. 

 Ratasvaihteen sivuprofiili.

Käsinsyöttö
Kun konesyötölle ei ole tarvetta niin veto kannattaa katkaista ettei mekanismi pyöri turhaan ja kulu. Voitelu tippakannulla.

Taulukon ulkopuolelta
Kun tarvitsin oikein hidasta syöttöä niin jouduin koneistamaan ratasvaihteen rungosta palan pois. Näin sain heti välitysketjun alkuun tarpeeksi pienen kierrosluvun. Kyseistä syöttöä ei tietenkään ole taulukoissa.

Vaihteiston kotelon salpa.

Saranat ja salpa
Vaihteiston kansi on alun pitäen ruuvikiinnitteinen. Sen aukominen ja sulkeminen otti tarpeettomasti aikaa. Päädyin laittamaan ruuvien sijaan saranat ja salvan. Kannessa on myös katkaisin joka pätkäisee virrat koneesta jos kansi avataan.

Vaihteiston käyttövivut.


Valmiit vaihteet
Niillä saadaan aikaan muutama perusvaihtoehto ja rattaita vaihtamalla loput. Vaihteisto toimii öljykylvyssä omassa kotelossaan. Molemmilla vivuilla on kolme asentoa joten melko monta vaihtoehtoa löytyy näistäkin.

Apuväline.

Helpotusta laskentaan
Aurinkopaneelilla varustettu laskukone on liimattu sorvin karalaatikon etuseinään. Koska pääni ei ole aina toimintavarma niin laskin helpottaa ja varmistaa laskemista ja auttaa muistamaan.

Lisävarustelua omin käsin
Myöhemmin olen tehnyt sorviin joitakin muutoksia ja apuvälineitä. Nykyisin pystyn koneistamaan huomattavasti yli 550 mm pitkiä kappaleita. 

2 kommenttia:

  1. Itselläni on samanlainen sorvi, olen lisännyt ylimääräisen hammasrataan ( levy missä on hammasratas samalla hammasratas lukumäärällä kuin pääakselin vieressä olevalla). Näin pystyn tekemään vasenkätisiä kierteitä.

    VastaaPoista
  2. Hyvä oivallus! Pitääpä laittaa jyrsin töihin....

    VastaaPoista