keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Alkoholipyörä kokemuksia


Läjä havaintoja
Näin joulukuun alkupäiviin mennessä on tullut seuraavia huomioita etanolialkoholin käytöstä moottoripyörässä:
  • Alkoholia (RE85) kuluu enemmän kuin 95E10 bensiiniä.
  • Pakokaasut eivät haise oikein miltään. Sisältää vaaratekijän: käytettäessä sisätiloissa on läsnäolijoiden vaikea huomata hiiliyhdisteiden määrän kohoamista.
  • Tankatessa kuumalla ilmalla ei polttoainehöyry haise juurikaan. Vain lievä bensiinin tuoksu.
  • Moottorin käynti on alkoholilla pehmeämpää kuin bensiinillä.
  • Voimaa tuntuu olevan liki saman verran mitä nyt 82-malliselta  850cc moottorilta voi odottaa. Huippunopeus jää tosin 150 km/h tasolle.
  • Päälle päin ei polttoaineen laatu näy: kanssatankkaajat ovat ystävällisesti selittäneet että se "halpa bensa" ei käy moottoripyörään. Kiitoksia huolenpidosta.
  • Pakoäänet ovat vaimeammat erityisesti alakierroksilla kun moottori käy rikkaalla.
  • Ajon aikana suoritettaessa säätöä menee alkoholikäytöllä säädöt helposti liian laihalle. Kone ei kuitenkaan kuumene ylettömästi.
  • Jos seos on säädetty kovin laihalle kuumalla koneella on käyntiinlähtö huonoa tai jää tapahtumatta.
  • Tasaisessa matka-ajossa etanolikäytöllä moottori jäähtyy liiaksi ja rikastustoiminto käynnistyy tarpeettoman herkästi. Palaminen jää tällöin epätäydelliseksi ja sekoittaa kapeakaistaisen lambdan toiminnan.
  • Sateisella säällä kone käy liian kylmänä eikä voiteluöljy lämpene kuin 60 - 70 asteeseen. Se edistää mm kondenssiveden kerääntymistä kampikammion pohjalle ja venttiilikoppiin ns. kylmäliman syntymistä.
  • Venttiilivälykset eivät moottorin käydessä kylmänä pienene niin kuin normaalisti vaan pitävät kalinaa.
  • Tulpat ja lambda-anturi tarkastettaessa näyttävät kuin kaupasta ostetuilta. Samoin pakoputken päät ovat selkeästi ruosteessa ja pakoputkista lorahtelee vettä toisinaan.
  • Öljyjä joutuu vaihtamaan useammin. Olen käyttänyt Valvoline 20W-50 mineraaliöljyä (Käyttöturvatiedote). Ensi vuonna siirryn edullisempaan 10W-40 -laatuun. Lyhennän öljynvaihtovälin 10000 km:sta 5000 km. Suodatin vaihtuu joka toinen kerta.
  • Polttoainejärjestelmässä olevat osat ovat tarkoitettu bensiinikäyttöön lukuun ottamatta karkeasuodatinta heti hanan jälkeen imupuolella. Se on tarkoitettu dieselpolttoaineen suodatukseen. Ainoa osa joka on muuttanut muotoaan eli on turvonnut. Koko syksyn ajan olen kytkenyt virrat päälle  ja antanut pumpun nostaa lähes päivittäin polttoainepaineen säädettyyn lukemaan. Kokeeksi jätin lyhyen pätkän alkuperäistä kumiletkua polttoainejärjestelmään harmittomaan paikkaan. Se on alkanut turvota ja vuotaa klemmarin alta. Muut kumiletkut ja liitokset ovat toimineet kuten sähköinen hana, polttoaineen paineensäädin, polttoaineen hienosuodatin, pumppu ja suuttimet, kiitettävästi. Toistaiseksi kokeilua on kestänyt vasta n. puoli vuotta. Keväällä tutkin tankin sisäpuolelta. Tankissa on vain pari litraa RE85:sta.
  • Bilteman ja Motonetin myymät polttoainejärjestelmän paineen testimittarit eivät kestä etanolipolttoainetta.
  • Tankin korkin tiivistekumi on muuttanut olomuotoaan kovin tahmeaksi. Korkki vaatii voimaa auetakseen.
  • Tankille läikkynyt polttoaine ei ole vahingoittanut tai tahrannut maali- eikä muita pintoja.
  • Moottorikäyttöön tarkoitettu etanolialkoholi maistuu todella pahalta.
Lisää puristusta
Talven aikana asennan mekaanisen ahtimen nykyisen akkutelineen tilalle. Ja tietenkin muut tarpeelliset laitteet. Keväällä sitten nähdään missä kunnossa on polttoainejärjestelmä talven seisonnan jäljiltä. Kirjoittelen ehkä vielä muitakin muisteloita tuon yllä olevan luettelon jatkoksi jos tulee mieleen jotain ja jos jotain havaittavaa tapahtuu.

Kommentti 04.10.12.
Kesän -12 aikana matkamittariin tuli lisää 6000 km. Ajo tapahtui pelkällä RE85:lla. Jakeluasemia on kiitettävän taajassa joten ajomatka Tampereelta Lappeenrannan kautta Kesälahdelle sujui polttoaineen saannin kannalta niin hyvin että kaikille asemille ei edes tarvinnut poiketa.

Homma venyy
Sattuneista syistä kuten sairastuminen vakavasti talvella -12 ja tallin muutto alkukesästä viivästyttivät projektia jälleen noin vuodella. Tallin varustelu edelleen kesken. Ahdinta ei ole vielä asennettu mutta näillä näkymin pääsen sen asennukseen jo tämän vuoden puolella. Joitakin työvälineisiin liittyviä ongelmia on myös ilmennyt. Kyse lähinnä rahanmenosta. Jos sitä ei ole niin asiat pitkittyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti