Vinotukivarsituenta
Taka-akselin vinotukien laakeroinnin valmistaminen on vielä hiukan haussa. Laakeripesät voi kuitenkin tehdä mutta vinotukien lähdöt laakeripesästä on vielä ratkaisematta. Vinotuet ovat halkaisijaltaan 38 mm teräsputkea 2,2 mm seinämävahvuudella.
Kevyt materiaali riittää
Niiden ei tarvitse olla kovin vääntöjäykkiä koska niihin kohdistuu vain vetoa ja puristusta. Alkuperäinen takahaarukkahan "poimii" kaiken vääntöön liittyvän rasituksen. Näillä tuilla pidetään vain taka-akseli poikkisuunnassa pyörän pituusakseliin nähden. Jousituksen korkeutta säätämällä saadaan myös pyörän painopistettä muutettua. Parhaimmillaan se on samalla akselilla kuin takapyörien laakerointipisteiden keskikohdalta etupyörän laakeriin kulkeva jana. Harmillista on että kuljettaja ja mahdollinen kyytiläinen pilaa koko jutun nostamalla painopisteen kyseisen linjan yläpuolelle.
Pitäisiköhän lisätä painoa takahaarukan laakerointipisteen alapuolelle tasapainon saavuttamiseksi?
Kulmikas kappale sorvissa
Tahallaan väärin
Epäkonventionaalinen kappaleen kiinnitys sorvin kolmipakkaan mahdollisti laakeripesän ja reiän teon kulmikkaan kappaleen toiseen päähän. Riittää kun laittaa pakan leuat väärässä järjestyksessä, hallitusti, paikoilleen.
Ensimmäinen laakeripesä valmis.
Valmistuvia osia.
Kiinnitysosia
Tässä näkyy koko rakenne. Pronssipusla pitää laakereita erossa toisistaan. Päädyn mutteri pitää toisen puslan, alumiinisen, välityksellä laakerit paikoillaan.
Aputuet
Akselin päätä jää melkoinen määrä näkyviin. Siihen kiinnittyy tuet jotka jakavat takahaarukan ja vinotukien tuomat kuormitukset laajemmalle runkoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti