Sivut

tiistai 27. joulukuuta 2011

Moto Guzzi V65 vaihteiston viat


Kannattaa tarkistaa
Pikkulohko-Guzzeissa, 70 - 80 -luvun malleissa, on joitakin ominaisuuksia jotka vaativat huomiota 50.000 - 60.000 ajetun kilometrin aikoihin.

Isoin vaihde
5-vaihteen hammaspari jos on kulunut niin että ajaessa kuuluu sirkkelin ääni niin kovaa että muutkin kuin kuljettaja huomaa sen. Siihen on saatavissa korjaussarja.

Uudet laakerit ja tiivisteet
Samalla kannattaa käydä läpi kaikki laakerit. Suurimman osan saa laakerikaupasta. Samoin huulitiivisteet.

Vetoakseli
Kardaanin ristinivel ja kardaaniakselin takapäässä oleva spooriholkki on myös katsottava aika ajoin ja voideltava. Homma on helppo tehdä esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä.

Pikku-Guzzin alaosa.

Runko pois
Homma lähtee tästä. Runko on nostettu pois moottori-voimansiirtopaketin päältä. Pesu on hyvä suorittaa tässä vaiheessa niin ei kourat ole "savessa" koko ajan.
 
Turmio.

Laajoja vaurioita
Laakerin rullakehä on särkynyt totaalisesti ja paloja siitä sekä rullia on pyörinyt vaihteistossa aiheuttaen lisää vaurioita.

Taatusti melunnut
Mielestäni tämän vian olisi kuljettajan pitänyt huomata ajossa ja pysäyttää välittömästi.

 Korkannut kierre. Ja toinenkin.


Vaurioita valussa
Useita kierrereikiä oli menettänyt jenkansa juuri tuon laakerivian ja siitä johtuvien vääntömomenttien välittymisestä laakerinpitimiin.

Tässä yksi tapa korjata kierrereikä.

Tulee tuntitöitä
Tähän tilaan päästettyjen osakokonaisuuden korjaaminen hyväksi on aikaa vievää puuhaa. Katkenneita pultteja, rikkoutuneita kierteitä ja kolhiutuneita hammaspyöriä ei halvalla pysty hankkimaan/tekemään. Jossain vaiheessa olisi hyvä katsella ehyempää vaihteistoa tilalle.

Yleinen korjaustapa
Vielä parempi korjaustapa särkyneelle kierteelle on Helicoil-insertti joita myös tähän laatikkoon käytin. Helicoil on erityisesti hankalien kohteiden korjaustapa.

Riittävästi kierroksia
Vaihteisto ja muu voimansiirto kestää huomattavasyi pidempään kun ajetaan reippaasti. Jatkuva köröttely saa hammaspyörät ja laakerit kulumaan nopeammin. Muutenkin ns pikkulohko-Guzzi tykkää yläkierroksilla ajosta vaikka kone onkin hyvin joustava käyttöominaisuuksiltaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti