Tässä venttiilissä on useampia ominaisuuksia kuin mitä päälle päin näyttäisi eikä varsinaisia kuluvia osia kovin montaa. On olemassa myös ulospäin aivan saman näköinen Forge -merkkinen venttiili joka on kalvotoiminen. Osoittautui että sen kalvot, jopa vahvistetut versiot, eivät kestä kaksisylinterisessä, harvakäyntisessä moottorissa.
Venttiilin sisuskalut.
Tiivistys on hoidettu parilla O-renkaalla. Jousen kireyttä ei voi säätää tässä versiossa mutta jousta voi vaihtaa jousivakioltaan erilaiseksi. Myös progressiivinen jousi on mahdollista tehdä ja asentaa. Aikomukseni on sorvata kannen tilalle toisenlainen, säädettävä, kansi. Niin sanottu "turboruuvi".
Kuva: Luupilotti
Eri jousivakioilla olevia jousia.
Kuva: Luupilotti
Bosch-venttiileitä.
Vastaava Boschin kiinteällä säädöllä olevia muovisia venttiileitä. Näitä vaihtamalla saa aikaan erilaisia ahtopaineita. Nämä ovat hyvin herkkiä toiminnaltaan ja ovat osoittautuneet kestäviksi. Kun säädettävällä venttiilillä on haettu toiminta kohdalleen, niin että painetaso tiedetään, voi sen korvata sopivan kokoisella kiinteä-asetuksisella boschilaisella.
Ahtamismenetelmä, jota aion kokeilla alkoholipyörässäni, ei välttämättä kaipaa tämän tyyppistä venttiiliä tai sille imukanavan paineenohjausta. Riittäisi vain jousikuormitteinen venttiili joka aukeaisi halutussa paineessa rakenteiden rikkoutumisen estämiseksi. Aion tehdä kuitenkin muutamia kokeiluja.
Jousipaineen säädin
Sorvailin kokeilumielessä jousipaineen säätimen korvaamaan alkuperäisen ahtopaineventtiilin kannen. Idea ei ole sen kummempi kuin että jousta voi portaattomasti puristaa tai löysätä. Riippuu silti jousesta ja sen ominaisuuksista miten venttiili toimii mutta jousen jännitystä muuttamalla toimintakynnystä saa säädettyä helpommin kuin jousta vaihtamalla.
Säätimen pääosat.
Keskellä ylhäällä alkuperäinen venttiilin kansi. Sen korvaaja oikealla.
Sisäkaluja tuli pari lisää: säätöpultti M10 x 1 kierteellä ja jousen vastin jota pultilla säädetään.
Puolivalmis säädettävä venttiili.
Tässä muutostyö nipussa. Vielä tulee ohjauspaineliitin jousikammion päätyyn, lukitusmutteri säätöpulttiin ja pidätinruuvi että kansi ei kierry säätöpultin mukana.
Kalvoventtiili
Forgen kalvotoiminen ahtopaineventtiili.
Toiminta on herkkää mutta kalvot eivät kauaa kestä, valitettavasti. Alarivissä vasemmalla vakiokalvo, keskellä mäntä kalvoineen ja oikealla kudosvahvistettu kalvo. Ollessani valmistajaan yhteydessä minulle kerrottiin että heidän venttiilinsä kalvot kestävät oikein hyvin kiihdytyskalustossa ja ovat siihen käyttöön suunnitellut. Aina ei kilpakaluston osat kestä tavallista siviilikäyttöä. Olivat kyllä avuliaita ja lähettivät varaosia runsaasti. En ole kuitenkaan ottanut käyttöön koska edullinen Bosch-venttiili pelaa varmemmin.
Oikealla yläkulmassa kuumankestävästä uretaanista valamani mäntä kalvon tilalle. Mäntä on vielä viimeistelemättä. Myös O-renkaalle täytyy tehdä ura joko venttiilin alaosaan sen sisäpintaan tai männän ympäri.
Boschin venttiili ahtimen kannessa Moto Guzzi V10 Centauron kupeessa.
Ollut tositoimissa jo muutamia kymmeniätuhansia kilometrejä. Eri ahtopaineille olen tähän pyörään laittanut eri arvot omaavia venttiileitä. Tämä valikoimaani kuuluva 0,25 baarin venttiili on ollut käyttökelpoisin ja taloudellinen käyttää. Moottori alkaa isoimmalla vaihteella ajaessa saamaan ahtopainetta sisäänsä vasta yli 110 km/h nopeudessa kunhan kaasukahvaa kääntää rauhallisesti. Jos kaasun avaa nopeasti painetta alkaa tulla välittömästi oli kierrosluku mikä hyvänsä. Lähdöt sujuvat siis rivakasti tarvittaessa. Tällöin maksimipaine, mitattuna suoraan imukanavasta on 1,7 baaria. Tätä painetta tulee niin kauan kunnes moottori saavuttaa 9500 rp/m kierrosluvun tai kaasukahvasta hellitetään isommalle vaihtamista varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti