Hyväksytyt ajoneuvokäyttöön
Biltemasta haimme Timon kanssa halvimmat mahdolliset jarruletkut. Taisi tehdä n. 10 Euroa yhteensä. Lisäksi muutamia liittimiä. Jarruputkea ja jarruputkityökalut löytyvät jo ennestään. Jos vain löytyvät.
Jarrusatuloissa on M12X1 mm hienokierre banjoruuvia varten.
Banjopultit kierteillään.
Letkut paikoillaan.
Lopullinen asennus letkuille, toivoakseni.
Vajaa pakkaus
Yllättävää oli että jarrusylinteripakkauksissa ei ollut kuin kaksi kuparitiivistettä vaikka neljä tarvitaan. Pieni murhe. Tallilta löytyi kupari- ja alumiinitiivistevalikoimat. Muita osia oli riittävästi.
Putkiston ja letkuston miettimistä
Kuten tuosta keskimmäisestä kuvasta näkyy niin letkut lähtevät melko juoheasti pois päin jarrusatulasta taka-akselin suuntaisesti. Seuraavaksi pitää laittaa mietintään millaiset kiinnikkeet ja viennit jarruputkille tulee. Pyörän alkuperäiseltä poljinsylinteriltä lähtevä metallipunosletku on varsin pitkä ja riittänee suoraksi vedettynä taka-akselin tasalle johon tulee jaotin.
Alkuperäinen poljinsylinteri saattaa olla liian pieni näille jarrumännille mutta jos ei ole niin tuleepa varsin kevyttoimiset jarrut.
Ensikokemus
Asennuksen ja ilmauksen jälkeen jarrut saatiin toimimaan halutulla tavalla mutta aivan niin keveitä, kuin oli kuvitelmissa, ei niistä tullut. Tosin jarrulevyt olivat uudet kuten jarrupalatkin. Kunhan lumi vähenee tien pinnalta niin saadaan testattua jarruja kunnolla. Jarrupaloja saanee kaupasta muunkin tyyppisiä.
Huolto on helppoa
Tekemässäni rakenteessa on jarrupalojen vaihto helppoa. Pyörän irrotuksen lisäksi pitää avata vain kaksi ruuvia.
Yllättävää oli että jarrusylinteripakkauksissa ei ollut kuin kaksi kuparitiivistettä vaikka neljä tarvitaan. Pieni murhe. Tallilta löytyi kupari- ja alumiinitiivistevalikoimat. Muita osia oli riittävästi.
Putkiston ja letkuston miettimistä
Kuten tuosta keskimmäisestä kuvasta näkyy niin letkut lähtevät melko juoheasti pois päin jarrusatulasta taka-akselin suuntaisesti. Seuraavaksi pitää laittaa mietintään millaiset kiinnikkeet ja viennit jarruputkille tulee. Pyörän alkuperäiseltä poljinsylinteriltä lähtevä metallipunosletku on varsin pitkä ja riittänee suoraksi vedettynä taka-akselin tasalle johon tulee jaotin.
Alkuperäinen poljinsylinteri saattaa olla liian pieni näille jarrumännille mutta jos ei ole niin tuleepa varsin kevyttoimiset jarrut.
Ensikokemus
Asennuksen ja ilmauksen jälkeen jarrut saatiin toimimaan halutulla tavalla mutta aivan niin keveitä, kuin oli kuvitelmissa, ei niistä tullut. Tosin jarrulevyt olivat uudet kuten jarrupalatkin. Kunhan lumi vähenee tien pinnalta niin saadaan testattua jarruja kunnolla. Jarrupaloja saanee kaupasta muunkin tyyppisiä.
Huolto on helppoa
Tekemässäni rakenteessa on jarrupalojen vaihto helppoa. Pyörän irrotuksen lisäksi pitää avata vain kaksi ruuvia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti