maanantai 20. helmikuuta 2012

Jarruletkuja jälleen


Itse koottavat jarruletkut
Omiin ja jonkin verran toisten pyöriin olen näitä koottavia jarruletkuja tehnyt. Pitävän helmiliitoksen tekeminen vaatii jonkin verran osaamista ja huolellisuutta.
Letkujen teko silloin kun on tarkoitus muuttaa moottoripyörän rakenteita on varsin helppoa kun mitoituksen voi tehdä paikan päällä.

Hyvä katkaisuväline on tarpeen
Työkaluja tarvitaan jonkin verran mm letkun katkaisuun. Sivuleikkureilla se ei onnistu. Katkeaa kyllä mutta letku vaurioituu.
Jos on mallit olemassa, kuten alla, niin letkut on helppo tehdä niiden mukaan ja sopivuus on silloin taattu.

Melkein kopiot
Työrupeama jarruletkujen parissa tuotti yhden alkuperäisen kanssa identtisen letkun ja toisen joka ei ole alkuperäisen kanssa samanlainen. Goodridgen luettelo ei tuntenut kyseistä liitintyyppiä. Piti tehdä kompromissi.

 Tämä letkupari on ok.

 Tämä tuotti hankaluuksia.

Arviointia
Pelkän letkun perusteella kun ei voi arvioida onko esimerkiksi tuo vasemman pään liittimen mutka todella tarpeellinen olla juuri tuolla mitoituksella vai käykö jokin muu ratkaisu. 
Korvasin sen lähinnä samanlaisella liittimellä.

 Saman letkun toisessa päässä on alunperin pyörivä liitin.

Erilainen kiinnitettävä
Uuteen letkuun sellainen olisi ollut mahdollista tehdä yhdistämällä pari liitintyyppiä peräkkäin mutta hinta olisi pompsahtanut.
Tyydyin laittamaan kiinteän liittimen.
Letkun joutuu siis pyörittämään paikalleen ennen kuin liittää mutkapään.

Mutkapää lähemmässä tarkkailussa.

Voi hieman säätää
Varmuudeksi laitoin letkuun ylimääräistä mittaa.
Liitintä voi pyöräyttää hieman kiinni-suuntaan pitämällä mutterista kiinni jos asento ei osu juuri kohdalleen.

Setissä on näiden lisäksi kuusi alumiinitiivistettä ja kolme banjoruuvia.

Ei katukäyttöön
Palautteesta johtuen ilmoitan: tekemiäni jarruletkuja ei saa käyttää liikenteessä. Toisin sanoen, omalla vastuulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti