sunnuntai 26. helmikuuta 2012

Sähkömoottoripyörä nro. 2 ketjulinjan suuntailua

First step: chain line forces the motor position and placement of the sprockets.

Ketju vaihtaa puolta
Moottori ja ketju tulee sattuneesta syystä rungon oikeaan reunaan. Nyt täytyy vain löytää riittävän isokokoinen takaratas joka soveltuu myös jarrulevyksi. Pitää myös pitää lukua siitä että poistettava jarrulevy ei vie muutosprosentteja liian ylös. Jarrukilpi pitää koneistaa uudelleen laajakehäisen ratasjarrun asennuksen vuoksi.

 Magnetic laser pointer is a handy device. 
 
Laser pointer is able to install the chain line in less than 1 mm increments.
Takarattaaseen laitettava magneettikiinnitteinen laserviivain on kätevä laite. Ketjulinjan saa sillä täsmättyä alle 1 mm tarkkuudella. Mittaus heti rattaan etupuolelta 

Riittävän järeä ketju
Asensin omasta varastostani satunnaisen 520 -ketjulle sopivan takarattaan takapyörän akselille väliaikaisesti saadakseni suunnatuksi ketjulinjan sopivaan kohtaan.

 Eturattaan tulevan sijainnin tarkastelua.

Linjan tarkistus
Tämä mittaus on jo kauempana rungossa kuin mihin eturatas tulee.
Ketjulinjan vetäminen oikealla ketjulla auttaa visuaalisesti huomaamaan mahdolliset virheet hyvissä ajoin. Valokuvassa laser näköjään siroaa. Todellisuudessa säde on kapeampi kuin kuvissa.

The rear sprocket also acts as a brake disc.

Temporary sprocket works as a replacement until a suitable sprocket can be found.

Odottaa isompaa ratasta
Ratas on kiinni jarrukilven ruuveilla mittauksen ajan kunnes löytyy tarpeeksi iso takaratas jonka voi kiinnittää jarrulevyn paikalle takapyörän napaan. Mallailin myös jarrusatulaa. Johonkin noille kohdin jarrusatula asettuu.

Tuleva ketjulinja.

Ketjulinja määrää moottorin sijainnin
Kuvassa oikealla näkyy putkenpätkä joka kannattelee ketjua. Siihen kohtaan tulee moottorin akseli ja eturatas. Eturataskin pitää jostain löytää. Ja kevyempi ketju kuin kuvissa oleva.

Painoa pois rutkasti
Varsinaisen jarrulevyn pois jättäminen, sen tilalle tuleva ratasjarrulevy ja toiselta puolen napaa pois jäävät sysäyksenvaimennin laakerointeineen ja rattaineen pudottavat melkoisesti pyörän painosta pois ja siten mahdollistaa vastaavasti akkukapasiteetin suurentamisen. Pitänee punnita, mutta ainakin toista kiloa lähtee.

Moottori ja ketjulinja.

Ahdasta
Ketjulinjaa katselin kohdilleen moottorin kera. Vaikuttaa siltä että moottorin laajin kehä tulee harmillisesti juuri pyörän keskilinjalle takajoustintuen liki.

Lievää tilanahtautta.

The distance between the engine and the rear axle should be 33 cm or more. This target is still some way off. The chain line is to try to bring more to the right.
 
Moottori korkeammalle
Korotin jo moottorin sijaintia useita senttejä palikoiden avulla. Silti välimatka takapyörän akselille on liian pieni. Moottoria pitää korottaa vielä ylemmäs, varaa on noin viisi senttimetriä. Tavoite on että kuvassa näkyvä etäisyys kasvaisi vielä vähintään 30 mm.

Pieniä mittoja
Jonkin verran auttaa etäisyyden kasvattamisessa se että lyhentää moottorin akselin lähes minimimittaan. Silloin moottori liikkuu hieman, n. 25 mm oikealle. Silloin se mahtuu paremmin iskunvaimentajan jousen suhteen. Iskunvaimentajaa voi myös siirtää hieman vasemmalle, ehkä n. 5 mm, muokkaamalla hieman sen kiinnitysholkkeja. Kun joka paikasta nipistetään hieman lisää tilaa niin moottorin saa jotakuinkin tuolle korkeudelle mutta edemmäs.
 
Säätöä
Edellä luetellut muutokset aiheuttavat myös sen että takaketjupyörääkin pitää siirtää oikealle n. 5 mm. Enempää ei ole takahaarukassa tilaa.

Kiristysvara ketjulle
Yksi asia pitää tarkistaa huomenna. Onko alkuperäisessä ketjunkiristimessä vielä varaa liikuttaa taka-akselia taapäin kun hioo haarukassa olevia akseliaukkoja pidemmiksi.

Next step: Rear sprocket.
Kaikki sähköpyöräjutut.  All about the e-bike project.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti