torstai 23. helmikuuta 2012

Sähkömoottoripyörä nro. 2

New e-bike project.

This electric bike project is the second one in my garage. My job is making transmission, some battery holders and, maybe, wiring for twelve volt system like running lights.

Vanhempi rakentelujuttu
http://www.motomatti.fi/p/supercharged-guzzi-and-other-projects.html
Edellinen sähköpyöräprojekti oli hieman tuskainen omalta osaltani. Vaan kyllä siitäkin ajopyörä taisi tulla.

Nyt olen tarttumassa uuteen sähköpyöräprojektiin.

Tuttuja polkuja
Aihio on likimain sama kuin edellinenkin proggis. Kyseessä siis on Cagiva Freccian runko.

Järeämpi mylly
Tällä kertaa erona on moottori. Huomattavasti pienempikokoinen mutta parempivääntöinen ja -voimainen. Myös käyttöön otettava volttimäärä on liki tuplasti suurempi.

Cagiva Freccia frame.
Runko on ehyt ja maalattu.

Edelliseen Frecciaan verrattuna pieniä eroja löytyy. 

Tukevampi kuin edellinen
Esimerkiksi takahaarukan poikkituki, johon voimalaite kiinnitetään, on havaittavasti paksumpi. Kuvassa näkyvä alumiinipanta on keskireiältään selkeästi liian pieni vaikka edelliseen se sopikin.

Turhat osat pois
Nuo korvakkeet vasemmalla joudun hiomaan irti koska niillä ei ole enää funktiota ja ne ovat moottorin kiinnitysosien tiellä.

Electric motor placed just behind the rear shock absorber.

Tilantarve
Moottori tulee heti takaiskunvaimentajan taakse rungon (ja takahaarukan) vasempaan reunaan.

Sprocket side and mounting bolts.

Tuleva oikea sivu
Moottori vetorattaan puolelta. Kiinnityspultit ovat ainoat kiinnityskohdat. Se tekee kiinnittämisestä helpon mutta kiinnitys pitä olla tukeva.

E-motor.

Narrow motor = easy to install. (Hope so.) Unfortunately housing of the motor is made by iron cast. Aluminium would be lighter.

Pieni mahtuu paremmin
Moottori on siro muodoiltaan ja mahtuu hyvin rungon sisään. Valitettavasti moottorin runko on valurautaa. Alumiinisena se olisi huomattavasti kevyempi.

 
DC motor but running direction is marked.

Vain yhteen suuntaan
Tasavirtamoottorin pitäisi pyöriä molempiin suuntiin napaisuutta muuttamalla mutta tässä näyttää hämmentävästi olevan pyörimissuunta merkitty. Pitänee ottaa asiasta selvää. Tai laittaa ketjut oikealle puolelle.
Technical specifications.
Moottorin tekniset tiedot.

Kevyttä pitää yrittää tehdä
Edellisestä sähköpyörästä tuli niin painava että se piti muuntaa yksipaikkaiseksi. Pyörän kokonaispaino nousi liian korkeaksi. Ainakin moottori tässä versiossa vaikuttaa kevyemmältä. Kevennyskeinoja on vielä muitakin: (Suluissa arvio vaikutuksesta)
  • Akkujen laatuun satsaaminen tai tinkiminen toimintasäteestä. (erittäin merkittävä, yli 20000 g)
  • Latausjärjestelmän sijoittaminen "matkatavaraksi". Ts. sitä ei luettaisi kiinteään massaan. (riippuen laitteesta, 1000 - 3000 grammaa)
  • Joidenkin painavien alkuperäismateriaalien vaihtaminen alumiinisiksi.(?)
  • Akkutelineiden valmistaminen komposiitista/käyttämällä akkujen runkoja kantavana rakenteena. (1000 - 3000 g)
  • Muovisten katteiden osien vähentäminen, muokkaus, tai vaihtaminen komposiitiksi. (1000 - 4000g)
  • Takajarrun vaihtaminen ratasjarruksi. Takapyörän navasta voisi silloin poistaa myös takajarrulevyn kiinnitysosat ja koneistaa takanavasta tarpeettomaksi muodostuneen osan pois. (n. 1500 g)
  • Takarattaan kumisen vetokytkimen poisto ja korvaaminen kiinteällä vedolla. Kumiosat jäävät pois kuin myös kaksi kappaletta taka-akselin laakereista. (n. 500 g)
  • Alkuperäisen mittariston vaihtaminen digitaaliseksi. (?)
  • Alkuperäisen ohjaustangon vaihtaminen alumiiniseen yläkolmioon kiinnittyväksi tarviketangoksi. (?)
  • Alkuperäisten moottorikiinnikkeiden eliminoiminen kokonaisuudessaan. (Osa niistä jo eliminoitu.) (n. 300 g)
  • Osan akustosta sijoittaminen takarungon etuosaan moottorin yläpuolelle satulan alle. Ei vähennä massaa mutta auttaa painon jakautumisessa ja helpottaa etuteleskooppien kuormaa.
  • Ajovalojen vaihtaminen kevyemmiksi ja pienikulutuksellisiksi. Muut valot, vilkut, parkit, jarruvalo ja vilkut ledilampuiksi. (n. 100 - 300 g)
  • Matkustajan kahvan korvaaminen hihnalla satulan yli. (n. 200 g)
  • Teräksisen sivuseisontatuen korvaaminen alumiinisella. (n. 150 g)

Painonsäästölaskelman tulos
Pikaisella laskemisella, jos spekulointi akkujen painolla jätetään pois, saadaan optimoinnin minimitulokseksi 5,75 kg. Maksimissaan massaa jäisi pois 12,95 kg.
Jälkimmäinen lukema on jo sitä luokkaa että sillä voi olla merkitystä pyörän kuljetus- ja suorituskykyyn ja siten takamatkustajan paikan säilymiseen.

Tekniikka on kevyttä
Lisäksi on otettava huomioon että alkuperäisen moottorin, polttoainetankin, akun, jäähdytys- sekä sähkölaitteiden ja pakoputken paino on jo pois tuosta laskusuorituksesta.
Sähkömoottori voimansiirtoineen on kevyempi kun alkuperäinen moottori.

Akuston tyypi valinta ratkaisee 
Kuitenkin akuston paino on se joka vastaa muutoksessa noin 80% luokkaa painonmuodostuksesta.

Pitää laittaa toimeksi
Eipä vehje kirjoittamalla valmistu. Pitää lähteä verstaalle.

Moottorin sovittelua.

Pakollisia sijoitusasioita
Musta möykky oikealla on jarrusatula. The chain must have to put at the right side of the frame because the running direction of the motor.

Ketjurattaan käyttö jarruksi
Pyörimissuunta aiheuttaa sen että takapyörä on vaihdettava toisin päin tai laitettava jarrulevyn tilalle takaratas.
Asiasta on hyötyä: ketjuratasta voi käyttää myös jarrulevynä.

Painoa pois yksinkertaistamalla
Takapyörän navan voi siten sorvata vasemmalta puolelta lyhyemmäksi ja takarattaan erillinen laakerointi ja nykäyksenvaimennin voidaan jättää myös pois.
Sähkömoottorissa kun ei ole vaihteita eikä muutakaan nykivää niin turhat osat käyvät tarpeettomiksi. Samalla lähtee painoa pois.

Perjantain puhteet
Mittailuhommia suoritin ja kävin ostamassa muutamalla kympillä kovaa alumiinia. Pulttitavaraa piti myös hankkia. Siinä sitten perjantai menikin. Materiaaleja ja menetelmiä suunnitellessa.

2 kommenttia:

  1. Tossa moottorimallissa ei ole pakkia niin että
    älä yritä ajaa sitä väärinpäin, voi tulla
    vahinkoa.
    Terv. Urpo ja Turpo

    VastaaPoista
  2. Kyllä se tosiaan taitaa olla niin että moottoria pitää myötäpäivään ajaa, en ollutkaan tietoinen tästä. Sitten vaan ketjut oikealle puolelle, eikai siinä muuta vaihtoehtoa?

    Pyörään oli jo aikaisemmin suunniteltu tulevan (osittain ulkonäkösyistä, mutta painonsäästö on toki plussaa :):
    -LiMN204 akut
    -Latausjärjestelmä tulossa matkatavaraksi
    -Alakatteet pois
    -Digitaalinen mittaristo & fatbar-tanko yläkolmioon: http://maxangelma.kuvat.fi/kuvat/live+feed/17-media.jpg

    Tiedä sitten joutuuko kuitenkin katsastamaan alkuperäisosilla ettei mene prosentit yli.. Pitää ottaa selvää.

    VastaaPoista