torstai 16. helmikuuta 2012

Sorvin huolto


Toissapäivän rypistys
Sorvin voimansiirrossa on kaksi hihnaa: tavallinen kiilahihna ja hammashihna. Jälkimmäinen pyörittää hitaita karanopeuksia esimerkiksi kierteitystä varten.

Hammashinalla tuli tunnit täyteen
Hammashihna otti ja katkesi. Kesti kaksi ja puoli vuotta lähes päivittäistä käyttöä.

Tuplasetti
Kävin ostamassa seitsemällä Eurolla varahihnan ja sille vielä varavaran. Toiveissa on että nyt pärjää viisi seuraavaa vuotta.

Vaihteiston öljynvaihto
Samalla kun tein hihnan vaihtoa laitoin sorvin vaihteiston syöttövaihdelaatikon öljyt valumaan. Sitä varten piti tehdä erikoisavain. Tyhjennysproppu on sen verran hankalassa paikassa että hylsyllä ei mahdu ja tavallinen kiintoavain ei yllä.

Tarpeellinen huolto
Saman tien otin myös syöttöruuvin suojukset irti ja käsisyötön mekanismit auki sekä automaattisyötön käyttökytkimen levälleen. Syytä olikin. Kaikenlaista skeidaa oli kertynyt kierteeseen sekä syötön kytkimeen. Myös löystyneitä ruuveja löytyi.

Vain löystyneitä
Samalla tuli katsottua johteiden ja niiden vastakappaleiden kunto. Niissä ei ollut sanomista joitakin löystyneitä ruuveja lukuun ottamatta.

 Vanha ja uusi hammashihna.

Sorvin öljypropun avain.

Halpiskalusta tarvekalu
Laadukasta avainta tuskin tällaiselle mutkalle saisi mutta halpisavaimen kyllä. Muitakin avaimia on ollut tarvis muokata ja hankkia.

Litteä kiintoavain
Poikkisyötön pikkukelkan kääntö vaati litteämmän avaimen kuin sorvin valikoimassa on. Samoin vaihteiston syöttörattaiden vaihtoon tarvitaan ristipäämeisseli ja 17 mm kiintoavain sorvin avainten lisäksi.

Mutterisorvi
Myös pieni jakoavain on tarpeellinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti