tiistai 13. maaliskuuta 2012

ADHD ahtimen vetojärjestelmän asennus

Tämä osittais- ja sivuprojekti on osaltani ollut joitakin kuukausia tauolla. Sillä aikaa se oli JL Meccanicalla Mäntässä muokattavana ahtimen vetojärjestelmän osalta.

Ahtimen vetoratkaisun periaatekuva.

Periaatekuvan ratkaisu on todellisuuden kaltainen paitsi että ahtimen vedon ensiöpyörä on isompi kuin kuvassa. Itse asiassa se on isompi kuin kytkimen ulkokehä jota ensiövedon hihna pyörittää.
Ahtimen vedon järjestäminen tällä tavalla mahdollistaa alkuperäistyyppisen ensiövetohihnan käytön.
Ahtimen hihnan asennus ensiövedon koteloon ensiöhihnan oikealle puolelle edellyttää ensiövedon kotelon laajentamista vasemmalle. Laajennus on tehty jo aiemmin mutta muutoksia on kuitenkin tehtävä moniin yksityiskohtiin. Mm startin akselin ja sen laakeroinnin muutostyö on tarpeen. Mahdollisesti myös ensiövedon välityssuhde tulee muuttumaan koska koneteho kasvaa ja voidaan käyttää pidempää välityssuhdetta.

Ensiöveto "kasattuna" malliksi.

Ensiövetohihnana on malliksi kaksipuolinen hammashihna joka osoittautui kestämättömäksi ratkaisuksi. Ahtimen veto ei kovin hyvin erotu mutta alimpana oleva moniurakiilahihnapyörä on ahtimen käyttöpyörä. Hihnaa vetää sen selkäpuolelta kytkimen kehälle asennettu suuriläpimittainen sileä hihnapyörä.
Muut pylpyrät ovat taittopyöriä ja kiristinpyörä. Yhteensä viisi ahtimen vetohihnan kanssa tekemisissä olevaa pyörää joista kolme hihnan sisäpuolella. Tekee yhteensä muovikassillisen laakereita.
Kokoonpano-ohjeeksi sain lentokoneteknisen termin: sovittaen asennettava.
Mielikuvituksen käyttö on siis sallittua.

Pyrin aloittamaan tämän projektin lähiviikkoina. Jos jaksan.

14.10. 2012
En sitten jaksanut.
Tämä proggis on ollut jäähyllä keväästä asti. Sähkömoottoripyörän rakentaminenkin on myöhässä. Nyt olen kuitenkin varautunut aloittaamaan tämän ahdinasennuksen kokoonpanon vielä tämän vuoden aikana heti sähköpyörän voimansiirron valmistumisen jälkeen. Sähköpyörän valmistumista voi seurata tästä.
 

1 kommentti: