Laiska ripeämpään
Californian alkuperäinen Bosch-startti on hieman laiska pyörintänopeudeltaan ja ottaa tehoa akulta kerralla melkoisen määrän. Korvasin sen Moto Guzzi Breva 1100:sta peräisin olevalla Valeolla jossa on korkeakierroksinen moottori ja alennusvaihde. Se ei haukkaa käynnistyksessä kerralla niin paljon sähköä kuin Bosch mutta silti pyörittää nopeasti.
Brevaan laitoin Guzzin Norge -mallista peräisin olevan alennusvaihteisen Boschin.
Valeo on pienikokoisin Guzziin sopiva alkuperäisstarttimoottori.
Piraatteja myös
Myös merkittömiä, saman oloisia tarvikestartteja on kauppiailla. On toistaiseksi epäselvää saako niihin varaosia vai käykö samat osat kun vastaaviin merkkituotteisiin.
Myös merkittömiä, saman oloisia tarvikestartteja on kauppiailla. On toistaiseksi epäselvää saako niihin varaosia vai käykö samat osat kun vastaaviin merkkituotteisiin.
Valeo paikoillaan.
Mahtuu ahtaasti
Sähköt vielä kytkemättä. Tämä jaksanee pyörittää jatkossa ahdettuakin konetta. Kuten näkyy, on tila solenoidin kohdalta vähintäänkin ahdas. Soikea kapine vaihteiston kyljessä on vapaavalon katkaisin. Alkuperäisen ison Bosch -startin muovisuoja ei valitettavasti sovi tämän startin päälle vaan tekniikka jää näkyviin.
Käynnistyy helposti
Nyttemmin sähkötkin on kytketty. Startti pyörittää melko vihaisesti 850 -kuutioista konetta ja käyntiinlähtö on varsin varmaa, jopa parhaat päivänsä nähneellä akulla. Hyvin hörähti Viinapiru käyntiin. Kesäksi aion hankkia pienen akun jonka laitan vaihteiston alle viemään painopistettä otollisempaan suuntaan.
Pieni lataantuu
Pienessä akussa on se etu että se latautuu nopeasti täyteen ja pysyy täynnä vaikka ajaisi lyhyttä kaupunkiajoa missä laturin kierrosluku ei nouse kovin korkealle.
Kuormitus alhaisempi
Nopeakierroksisen startin etuna on sekin että se ei haukkaa akusta kerralla kovin paljon virtaa vaan jännite jää melko korkealle ja watteja riittää vielä moottorinohjaukselle.
Kuormitus alhaisempi
Nopeakierroksisen startin etuna on sekin että se ei haukkaa akusta kerralla kovin paljon virtaa vaan jännite jää melko korkealle ja watteja riittää vielä moottorinohjaukselle.
Vanha kiertoon
Moto Guzzi California T3:sen vanha mutta kunnostettu Bosch tulee hoitamaan tästä lähtien erään California II:sen käynnistysaikeita. Kuutiotilavuuskuormitus kasvaa n.100 kuutiosenttimetriä mutta puristussuhde siinäkin koneessa on alhainen.
Moto Guzzi California T3:sen vanha mutta kunnostettu Bosch tulee hoitamaan tästä lähtien erään California II:sen käynnistysaikeita. Kuutiotilavuuskuormitus kasvaa n.100 kuutiosenttimetriä mutta puristussuhde siinäkin koneessa on alhainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti