Vaijerien asennukseen tarvitaan pidätin joka pitää vaijerien kuoret paikoillaan ja sallivat varsinaisen vaijerin liukumisen esteettömästi kuoren sisällä.
Vaijerin kuoren kiinnitin alapuolelta ja sen akseli.
Kiinnitin toimii myös samalla laitteena joka hoitaa jarrujen balanssisäädön. Toisin sanoen sen että jarrut jarruttavat samalla teholla molemmin puolin ja jarrupalat säätyvät sopivalle etäisyydelle jarrulevystä.
Kiinnitin yläpuolelta.
Se koostuu kahdesta 10 mm paksuisesta alumiinilevystä jotka ovat yhdessä neljällä M5 ruuvilla. Akselin päähän tulee vielä "hattu" joka tiivistää akselin lialta ja ruostumiselta.
Kiinnitin vaijerien kuorien kiinnityksen puolelta.
Vaijerien päät puristuvat levyjen välissä oleviin hieman soikeisiin reikiin. Kolmion kärjessä oleva akseli hitsataan kiinni teräslevyyn jolla se kiinnittyy takahaarukan rakenteisiin.
Noin 4 - 6 mm teräslevyyn tai -lattaan porataan 10 mm reikä josta akselin lyhyempi pää työnnetään läpi ja hitsataan vastapuolelta.
Noin 4 - 6 mm teräslevyyn tai -lattaan porataan 10 mm reikä josta akselin lyhyempi pää työnnetään läpi ja hitsataan vastapuolelta.
Vielä tarvitaan oma osansa vaijereiden yhdistämiseksi sillä jarrukahvalle menee vain yksi vaijeri jonka päässä on säätömutteri.
Vaijerikiinnike valmiina.
Levyjen välissä on paperitiiviste ja akselin "hatun" alapinnassa on O-rengas tiivisteenä. Asetelman koossa pitävä pultti on ontto ja akselitapissa on kanava josta voiteluaine pääsee laakeripinnalle.
Kuva: T. Mattila
Käsijarru.
Seisontajarrun kahva ja sen mekanismi on istutettu oikean puolen jalkatapin taa siten että se jää kuljettajan polvitaipeen alle/sisäsivulle mutta ei myöskään häiritse matkustajan tulevia jalkatiloja. Matkustajalle tulee todennäköisesti astinlaudat suunnilleen takahaarukan akseloinnin kohdalle.
Kun kässäri on vedettynä päälle niin se ei unohdu päälle koska silloin vipu on sellaisessa asemassa että jalka ei asetu jalkatapille kun vipu on polven tiellä. Käsijarrulle on myös mahdollista laittaa merkkivalo jota voi käyttää myös jarrupalojen kuluneisuuden ilmaisemiseen lisäämällä kaksi maadottavaa katkaisijaa jarrusatuloiden läheisyyteen. Mutta hienostelua on se.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti