Minä teen, Timo asentaa
Timo on ahkeroinut ja kiinnitellyt tekemiäni palikoita ahkerasti projektiinsa.
Nyt on ollut vuorossa seisontajarrun vaijerien tasausmekanismin asennus.
Kuva: T.Mattila |
Vaijeriden reititys
Vaijerit tulevat taka-akselin yli juohevasti. Oikean puolen palikasta lähtee keskimmäisten ruuvien alta vaijeri jarruvivulle. Kunhan Timo saa aikaiseksi.
Jaotin tasaa jarruvoiman
Kolmiomainen osa on laakeroitu akseliinsa joten se pääsee kääntymään ja siten takaa saman jarruvoiman molemmissa takajarruissa.
Vaijerit tulevat taka-akselin yli juohevasti. Oikean puolen palikasta lähtee keskimmäisten ruuvien alta vaijeri jarruvivulle. Kunhan Timo saa aikaiseksi.
Jaotin tasaa jarruvoiman
Kolmiomainen osa on laakeroitu akseliinsa joten se pääsee kääntymään ja siten takaa saman jarruvoiman molemmissa takajarruissa.
Kuva: T.Mattila |
Tässä mekanismin sijainti selkeämmin.
Kuva: T. Mattila |
Säätö jarruvivun yhteydessä
Timo kävi ostamassa viitosella vaijerin jossa on päässä M6 kierretangon pätkä. Vaijerin toinen pää on tasausmekanismin keskimmäisten ruuvien lukitsemana.
Timo kävi ostamassa viitosella vaijerin jossa on päässä M6 kierretangon pätkä. Vaijerin toinen pää on tasausmekanismin keskimmäisten ruuvien lukitsemana.
Vaijerien koko
Tämä seisontajarrun vivulle menevä vaijeri on 3,5 mm halkaisijaltaan. Mitta on linjassa varsinaisten jarruvaijereiden suhteen koska ne ovat kolme millimetriä paksuja. Kun vaijerit ovat säädetty toiminta-alueelle niin hienosäätö tehdään seisontajarruvivun vaijerikourun läpäisevästä M6 kierretangosta.
Muutoin ei vaijereita tarvitse enää koskaan säätää. Jarrusatulat ovat itsesäätyvät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti