Leveämpi raideväli
Sillon kun Triken taka-akselia levitettiin edellisen kerran tein vetoakselin pidennyksen siten että sen voi purkaa jos akselia tarvitsee lyhentää tai levittää lisää. Jälkimmäinen vaihtoehto toteutui.
Väliholkin asennuksen valmistelu
Väliaikaisen jatkon koneistin irti, siistin akselin katkaisukohdat ja valmistelin hitsauskohdan poistamalla puoli millimetriä akselin pintaa hitsausalueelta noin 30 mm matkalta.
Sopiva mitta
Nyt voi olla varma että tämä pidennys taatusti riittää eli pyörän keskilinjan suhteen molemmat takapyörät tulevat olemaan symmetrisesti.
Vetoakseli jatkoineen ennen hitsausta.
Sisäkkäin
Jatke näyttää tässä melko pitkältä. Itse asiassa "tehollinen" pituus on vain 140 mm.Vetoakselin pätkät menevät molemmin puolin n. 60 mm jatkoholkin sisään.
Laakerin pitää mahtua
Holkki ohennetaan hitsauksen jälkeen 29,5 mm halkaisijaan. Ohennus siksi että sisäreiältään 30 mm pyöränlaakerin saa vaihdettua katkaisematta vetoakselia.
Jatke näyttää tässä melko pitkältä. Itse asiassa "tehollinen" pituus on vain 140 mm.Vetoakselin pätkät menevät molemmin puolin n. 60 mm jatkoholkin sisään.
Laakerin pitää mahtua
Holkki ohennetaan hitsauksen jälkeen 29,5 mm halkaisijaan. Ohennus siksi että sisäreiältään 30 mm pyöränlaakerin saa vaihdettua katkaisematta vetoakselia.
Vetoakselin jatkeen hitsauksen jälkeinen ohennussorvaus.
Karkenemisen välttämistä
Vetoakselin jatkoholkki on suurimman osan matkaa umpirautaa. Hitsaus on suoritettu akselin suuntaisesti eli ei ympäri akselia miltään kohtaa. Näin vältytään hitsauskohdan tarpeettomalta karkenemiselta.
Vetoakselin jatkoholkki on suurimman osan matkaa umpirautaa. Hitsaus on suoritettu akselin suuntaisesti eli ei ympäri akselia miltään kohtaa. Näin vältytään hitsauskohdan tarpeettomalta karkenemiselta.
Taka-akselin jatkeen asennus sorvin kärkien välissä.
Akseliputken jatko
Tässä menossa jatkopalan asennus suoraan. Mittakello lienee lievää liiottelua mutta onpa jatke kiinnitetty hitsaamalla kahden kymmenesosamillin tarkkuudella.
Taka-akselin loppuosa odottaa viisteen tekoa. Tätä liitosta en taida tehdä sorvissa...
Jonkinlaista "etanaa" sain lankakoneella syötetyksi saumaan.
Hitsaus
Vieressä poraus taka-akselin sisällä olevaan holkin jatkeeseen. Siihen tulee myös hitsiä.
Vieressä poraus taka-akselin sisällä olevaan holkin jatkeeseen. Siihen tulee myös hitsiä.
Vielä pitää tehdä uusi jarruputki levitetylle puolelle.
Asennus kohta
Ensi viikolla asennettaneen akseli takaisin haarukkaan ja pääsemme suunnittelemaan sähkötöitä ja miettimään lokasuojien mallia ynnä muuta tarpeellista.
Ensi viikolla asennettaneen akseli takaisin haarukkaan ja pääsemme suunnittelemaan sähkötöitä ja miettimään lokasuojien mallia ynnä muuta tarpeellista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti