torstai 15. maaliskuuta 2012

Guzzi V10 ja alumiinipalkkirunko.


Kaverin rakennuspaja
JLMeccanica rakentaa eräälle kaverilleni sporttista käyttöpyörää. Pitänee kysellä ko. pyörän alkuperäistä runkoa jos se olisi kohtuu hintaan myynnissä.

Identiteetti puuttuu
Sitähän ei enää katulailliseksi saa koska sen identiteetti siirtyy tähän alumiinirungolliseen pyörään. Varaosaksikaan sitä ei liene mahdollista käyttää. Jospa siitä kehittelisi jonkinlaisen veteraaniharrastekilpurin. Näköis-Daytonan tai G-B:n tai peräti MGS-replikan.

JLM:n työnäyte
Alla näyte siitä millaista rakennetta voi alumiinista työstää. Lisäksi rakenteeseen tulee vielä Rotrexin hihnavetoinen ahdin. Näin voi tämän alkuperältään 100 - 130 hv, mallista riippuen, moottorin tehot päivittää nykypäivän tavoitteisiin.

Rotrex.

Lähtökohtana on siis Moto Guzzi V10 Centauro.

 Tätä vähän himoitsisin erääseen projektiin.

Spine eli selkärankarunko
Siinä taasen oli aiemmin tämä runko kuten Daytonassakin ja useissa muissakin muiden valmistajien pyörämerkeissä. Runko toimii myös kampikammion tuuletushöyryn lauhduttimena.

Asennonsäätö
Itselläni on alkuperäinen runko ja siinä ahdettu V10 KK -moottori. Olen ollut tyytyväinen sen ajettavuuteen. Akseliväli on varsin lyhyt kuten esimerkiksi Buellin tuoreemmissa malleissa eli puolentoista metrin luokkaa.
Hankin siihen "ride height" -säädön saadakseni säätää ohjausta vielä nopeammaksi tai hitaammaksi riippuen kulloisestakin käyttätarkoituksesta. Toinen ääriasento tekee pyörästä liiankin herkän ajettavan.

Lisäys 02.02.2018.
Pyörä on edelleenkin käytössäni. Podettuani selkävaivoja en ole sillä ajanut mutta ehkä jatkossa saan itseni "laskostettua" pyörän päälle ja koittaa miltä nuoruusvuosieni meno maistuu....
Sen jälkeen on laitettu ahdin....

Projekti jumissa
Vaikka alumiinirunkokin on valmistettu ei kyseisestä pyörästä ole paljon kuulunut. Sitävastoin alkuperäisellä yllä olevan teräsrungon mukaisella kiikulla on voitettu AMA:n superbikemestaruus. Siitä tyyppimerkintä alkuperäiselle V10 -mallille: Daytona. Runko ja kone ovat yhteneväiset kilpuriin nähden mutta muuten varustettu standardiosilla kuten yleensäkin rehdasreplikat.

Tässä hieman aiheesta: http://www.odd-bike.com/2013/03/moto-guzzi-mgs-01-cooking-goose.html

Tonninen on pienin
MGS on viimeinen tehtaan tekemä kehitysvaihe ja siitä on tehty vain muutamia liikenteeseen rekisteröityjä pyöriä. Ääninäyte radalta. Myöhemmin on tehty myös jopa 1400cc versio. Tässä yksi jälkikehitelmä siviilikäyttöön. Toinen valmiste. Nämä ja lukuisat muuta muiden toimesta.

Rakentelukohde
Lukuisia muitakin on versioita tehty. Muut eivät ole tainneet hakea tehoa kuin minä ahtamalla mekaanisesti. On ikävä lukea lehdistä kun kerrotaan että turbokoneinen sejase vaikka kyse olisi mekaanisesta ahtimesta jossa käyttövoima ei nimenomaan ole pakokaasu. Turbopyöriäkin olen vamistanut. Mutta arvostan alavääntöä ja tasaista voiman tarjontaa enkä niinkään huipputehoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti