Pakkoliikkeitä
Päivä meni hyvin pitkälti takahaarukan ripustuslaitteiden pesemiseen ja kunnostukseen. Korroosiopeikko oli päässyt puraisemaan useita laakereita ja niiden holkkeja. Takahaarukan kiinnityksessä on yhteensä kymmenen neulalaakeria. Neljä tai viisi niistä on vaihtokunnossa ruostumisen vuoksi.
Uudet laakerit tarvitaan
Koitan löytää korvaavat laakerit tai sitten sorvaan pronssipuslat neulalaakereiden tilalle ja niihin rasvanipat.
Osa takahaarukan ripustuksesta.
Vakiotavaraa
Suurin osa laakereista on irtoneuloilla. Osat on pesty ultraäänipesurilla. Akseleista on siivottu ruosteet pois.
Suurin osa laakereista on irtoneuloilla. Osat on pesty ultraäänipesurilla. Akseleista on siivottu ruosteet pois.
Ikävässä paikassa
Näiden laakereiden kohtalo on toimia hyvin hankalissa olosuhteissa. Sateella kosteus pääsee varsin helposti näihin heti takapyörän etupuolella sijaitseviin niveliin.
Pieni liike on ongelma
Liikeradat ovat varsin lyhyet. Toisin sanoen laakerit eivät pyöri ympyrää vaan nytkyttelevät vain pientä edestakaista liikettä. Se aiheuttaa helposti pistemäistä kuormitusta verrattuna jatkuvasti pyörivään laakeriin.
Toimii kylmänä
Edestakaisin nykivä laakeri ei myöskään lämpene niin voiteluaine ei muutu juoksevaksi eikä vesikään haihdu kylmästä laakerista.
Näiden laakereiden kohtalo on toimia hyvin hankalissa olosuhteissa. Sateella kosteus pääsee varsin helposti näihin heti takapyörän etupuolella sijaitseviin niveliin.
Pieni liike on ongelma
Liikeradat ovat varsin lyhyet. Toisin sanoen laakerit eivät pyöri ympyrää vaan nytkyttelevät vain pientä edestakaista liikettä. Se aiheuttaa helposti pistemäistä kuormitusta verrattuna jatkuvasti pyörivään laakeriin.
Toimii kylmänä
Edestakaisin nykivä laakeri ei myöskään lämpene niin voiteluaine ei muutu juoksevaksi eikä vesikään haihdu kylmästä laakerista.
Ketjunkiristimet.
Ketjunkiristimet lyhensin muutamalla millimetrillä.
Ketjun säätövara
Takapyörää saa näin hieman taaemmas ja ketjulle säätövaraa. Kokonaisvaikutus n. 10 mm.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti