Ensimmäinen kuusisylinterinen tuotantopyörä
Benelli 750 Sein tullessa markkinoille se oli pieni sensaatio: Kuusisylinterinen rivimoottori poikittain rungossa joka antoi huipputehoa noin 70 hv. Markkinoille pyrittiin siis erikoisuudella josta pyydettiin kovaa hintaa. Kyseisellä rahamäärällä olisi saanut lähes kaksi kappaletta liki samantehoista Honda CB 750 -pyörää.
Taulukon lähde: http://www.motorcyclespecs.co.za
Make Model
|
Benelli 750 Sei (750 Elettronica -78) |
Year
|
1974-75 |
Engine
|
Air cooled, transverse six cylinders, four stroke, OHC, 2 valve per cylinder |
Capacity
|
748 |
Bore x Stroke | 56 x 50.6 mm |
Compression Ratio | 9.8:1 |
Induction
|
3x 24mm Dell'Orto carbs |
Ignition /
Starting
|
Battery ignition (later model 750 Elettronica electronic ignition) / electric & kick |
Max Power
|
71 hp @ 8500 rpm |
Max Torque
|
8900 rpm |
Transmission /
Drive
|
5 Speed / chain |
Front Suspension
|
Marzocchi telescopic cartridge-type suspension forks (Some models used Paoli!) |
Rear Suspension
|
Dual Sebac shocks preload adjustable |
Front Brakes
|
2x 300mm discs 2 piston calipers |
Rear Brakes
|
200mm drum (750 Elettronica disc & 2 piston caliber) |
Front Tyre
|
3.25-18 |
Rear Tyre
|
4.10-18 |
Dry-Weight
|
220 kg |
Fuel Capacity
|
23 Litres |
Consumption average
|
40 mp/g (Elettronica 7,9 litres per 100 km CUNA) |
Standing
¼ Mile
|
14.0 sec / 92 mp/h |
Top Speed
|
118 mp/h (Elettronica 198 kmh) |
Reviews | benellimotoclub - sei vs cbx vs z1300 |
Manual | http://epll.no-ip.com/Benelli4-6/1.htm |
Prototyypistä sarjatuotantoon
Sarjavalmistus alkoi vuonna 1974 vaikka, italialaiseen yltiöpositiiviseen tapaan, prototyyppi esiteltiin lehdistölle liki kahta vuotta aikaisemmin. Esittelynsä aikoihin se olisikin ollut ehkä jollakin lailla kilpailukykyinen markkinoilla.
750 Sei runkonumerointi alkaa luvusta 5000 ja päättyy jonnekin 8200 kohdalle.
- 1974 valmistui 293 pyörää mallisarjaa 1.
- 1975 1682
- 1976 942 pyörää mallisarjoja 1 ja 2. Mallisarjassa 1 pinnapyörät.
- 1977 283
- 1978 Valmistusmäärää ei tiedetä. Tyyppi on kuitenkin kakkossarjaa mutta varustettu elektronisella sytytyksellä, valuvanteilla ja levyjarrulla myös takapyörässä. Mallimerkintä Elettronica.
Lyhyt sarja
Yhteensä 750 Sei -mallia arvioidaan valmistetun alle 3200 yksikköä.
USA:n markkinoille tuosta tuotantomäärästä vietiin ykkös- ja kakkosarjan pyöriä yhteensä hieman yli 1000 pyörää.Vielä noin kymmenen vuotta sitten kerrottiin että Amerikasta löytyi tehdasuusia 750 Sei -malleja myymättöminä.
Ensiesittelymalli vuodelta 1973.
Maahantuonti
Suomen maahantuonnista ei itselläni ole tietoa kuin että Bengt "Hiko" Haikola toi maahan ylivuotisia Benelleitä useita. Sen lisäksi niitä käytiin yksityisesti hakemassa Ruotsista joitakin yksilöitä.
Keräilijöille ja erikoista etsiville
Nykyisellään nämä ovat suosittuja keräilijöiden ja veteraanipyöräharrastajien keskuudessa. Osia saa kohtuullisen hyvin ja saman ikäiset Moto Guzzi -mallit ovat varustettu pitkälti samanlaisilla jarruilla, jousituksella ja sähkölaitteilla.
Tiivis harrastajaryhmä
Nykyisin tänne on kertynyt merkkiharrastajien toimesta Benelleitä eri puolilta Eurooppaa. Ainakin Ruotsista, Saksasta, Italiasta ja Espanjasta.
Ajokuntoisia
750 Sein osalta arvioisin että tällä hetkellä ajokunnossa maassamme, tai ainakin melkein, on lähes 20 yksilöä.
Hinnat nousussa
Hyväkuntoisen Benelli 750 Sein kaupallinen hintahaitari on lavea mutta tuskin alle 5000 Euron ehyttä pyörää maastamme löytää.
Rinnakkaistuonti
Sattumalta sain kopion Suomen tyyppikatsastustodistuksesta joka koskee pyörää joka on myöhemmin tuotu silloisella termistöllä ns "uitettu" pyörä. Nykyään puhuttaisiin rinnakkaistuonnista.
MOI
VastaaPoistamina olen se Hiko. Mina toin muistaakseni 6 kpl ruosteista ylivuotista Benellia Suomeen. Ostin ne Raymakersilta Hollannista joka valmisti m.m. Lookwell tuotteet ja oli kai ollut Laverdan maahantuoja Hollannissa. Tyyppikatsastustodistuksen sain muistaakseni Granlöundin Raikulta joka oli kai tuonut yhden Benellin kun han oli maahantuojana.
Eli se siita tarinasta.
MP-Terveisin Thaimaasta HIKO
No MOi!
VastaaPoistaMinä toin Benelli 750 SEi:n Suomeen Ruotsista muuttopyöränä palatessani Suomen vuonna 1982 ja
pyörä oli muistaakseni vuosimallia 1978. Sininen putkirunko ja melallinhopeienen tankki ja keskiosat. Aivan upea pyörä ajaa ja omistaa ; ei siihen aikaan ollut Suomessa juuri tuollaisia pyöriä. Brembon superjarrut ja italialaiseen tyylin tehty huippualusta on jäänyt mieleen. Niin tosiaan, se 6-6 putkisto oli aivan uskomaton italialaiseen tyyliin, parempia ääniä en ole kuullut
motarista koskaan sen jäkeen...