torstai 26. huhtikuuta 2012

Carillofornia Trike ensimetrit


Testaamaan
Melko sopivassa ajankohdassa tuli Trike sen verran valmiiksi että päästiin koeajolle likimain kesäkelissä. Teimme myös laskelmia välityssuhteesta ja siihen liittyen sopivasta rengaskoosta.

Välityssuhde
Nykyinen välitys on lähes sama kuin alkuperäinenkin välitys. Tosin vannekoko on 15 tuumaa ja rengas profiililtaan 80%. Leveys 165mm. Sopiva profiili olisi n. 65%. Koska kyseessä on auton renkaat niin 80% profiilisuhde vastaa kokolailla 18 tuuman vannetta ja 120 mm leveää kumia 90% profiililla. Guzzi Californian alkuperäinen perävälitys on 8/33 eli 1 pyörän kierros vastaa kardaanilla 4,125 kierrosta.

Pitkä välitys
Autosta riipaistun taka-akselin välitys on hieman pidempi: 1:4,11. Siksi tarvittaisiin hieman matalampiprofiilinen rengas.

Mittari näyttää oikein
Toisaalta, kun todetaan että Californian perävälitys on alunperin mitoitettu 18 tuuman vannekokoon ja nopeusmittari sovitettu sille välitykselle vaihdelaatikon takapäässä olevasta pikku matopyörästä välitetyllä vaijerilla, on mittari näyttänyt kokolailla oikein.

GPS kertoo totuuden
17 tuuman vannekoko on aiheuttanut sen että mittari näyttää rutkasti enemmän kuin on todellinen nopeus. Aiomme suorittaa jossain vaiheessa vertailevaa nopeusmittausta GPS-signaalia hyödyntäen. Vielä on epäselvää millainen selvitys asiasta tarvitaan katsastuksen läpiviemiseen.

Mittarin tarkastuttaminen maksaa
Useimmalle katsastushenkilölle tämä nopeusmittariasia tuntui olevan tärkein asia. Kuin tuossa ylempänä selvitin asian matemaattinen esittäminen ei ole ongelma vertailemalla alkuperäistä välitystä nykyiseen.

Virhe jo tehtaalla
Ongelma muodostuu siitä että pyörässä jo lähtötilanteessa, sen alkuperäisellä rengaskoolla, ei ole nopeusnäyttö näyttänyt oikein. Tarvitaan korkeampaa matematiikkaa...

On ajettu
Laite kuitenkin liikkuu ja savisella yksityistiellä ajosta ei nyt vielä voi sanoa ajo-ominaisuuksista juuri mitään muuta kuin että pyörä liikkuu ja menee sinne minne etupyörä näyttää.

Liian suuri poljinvoima
Jarruista on todettava että ne toimivat mutta vaativat melko suurta poljinvoimaa. Siinä suhteessa on tullut pieni pettymys mutta pitänee ryhtyä etsimään toisen tyyppistä jarrupalamateriaalia jonka kitkakerroin on  isompi.
Kyse on VW Golfin takajarrusatuloista, paloista ja levyistä.

 Jarrut näyttävät tältä.

Tältä näyttää rengas.

Siisti rakenne
Vaikka rengas on kapea niin lähes koko jarrulaitteisto mahtuu vanteen sisään näkymättömiin.

 Koeajoa kevätmaisemassa.

Varustelu loppuun
Timolle jäi hommaksi takalokasuojien ja -valojen asentaminen. Sekä tietenkin yleinen rakenteiden siistiminen ja viimeistely.

Astinlaudat rouvalle
Omalle osalleni jäi taka-astinlautojen rakentaminen.
Etuhaarukan kulman muuttamista saatetaan harkita, joskus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti