Kapineen pitäisi olla plug 'n' play-asennettava. Mitään erillistä asennusohjelmaa ei mukana tullut. Asennusohje selkeine piirroksineen kylläkin.
Itse laite ei ole kummoisen näköinen ja painosta päätellen mahtuisi pienempäänkin rasiaan. Laitteessa on perusasetukset mutta niitä voi muokata, optimoida, tarpeen mukaan. Laitteessa on neljä eriväristä lediä ja painike. Lyhyillä painalluksilla voi vaihtaa esiasennetusta ohjelmasta toiseen ja pitkään painamalla laite asettuu ohjelmointitilaan jonka toimintoja seurataan ledien vilkkumisista.
Muunninyksikkö. Versio 3.1.
Sarjano: 3496
Tekstin "BIO" oikealla puolella on neljä lediä josta näkee mikä toiminto on päällä. Niiden alapuolella on painike "PRESS BUTTON" jota painelemalla yllä kerrotut toiminnot kytkeytyvät päälle ja pois.
Kylmäkäynnistystä varten laitteessa on aikakytkin: jos odottaa virran kytkemisestä yli viisi sekuntia niin "ryyppy" aktivoituu ja mahdollistaa kylmäkäynnistyksen alle +15 asteen lämmössä. "Ryyppy" kytkeytyy pois omia aikojaan kun moottori on saavuttanut käyttölämpötilan.
Jos käynnistys tapahtuu välittömästi virta-avaimen käännön jälkeen ei lisärikastus aktivoidu. Näin voidaan toimia yli +15 asteen lämpötiloissa.
Moottoreissa, joissa on lambda -takaisinkytkentä, käytetään ainoastaan "Auto"-toimintoa.
Käyttöohjeessa mainitaan että ajotietokoneen kulutusmittari saattaa näyttää väärin. Oman pyöräni tapauksessa tämä toteutuu koska ajotietokone mittaa suoraan ECUlta tulevaa suuttimen aukiolosignaalin pituutta eikä laitteella muokattua todellista aukioloaikaa. Polttoainemittariin voi kuitenkin luottaa koska sen anturointi on suoraan tankista mittaavaa mallia.
Käyttöohjeessa mainitaan että ajotietokoneen kulutusmittari saattaa näyttää väärin. Oman pyöräni tapauksessa tämä toteutuu koska ajotietokone mittaa suoraan ECUlta tulevaa suuttimen aukiolosignaalin pituutta eikä laitteella muokattua todellista aukioloaikaa. Polttoainemittariin voi kuitenkin luottaa koska sen anturointi on suoraan tankista mittaavaa mallia.
Johto- ja liitinsarja.
Suutinten ohjauskaapelit irrotetaan ja ne liitetään kuvassa näkyviin naarasliittimiin. Samalla järjestelmä saa jännitteensä suuttimen virtajohdosta. Myös suoraan kytkentään on mahdollisuus käyttämällä keltaista kaapelia. Samoin kaksi muuta liitinparia koska laite kytketään kaksisylinteriseen moottoriin. Laitteella on siten mahdollista ruokkia myös nelisylinteristä moottoria.
Luonnollisesti laite ei sovellu muille kuin ruiskutusmoottoreille.
Koeistan laitteen asentamalla sen Moto Guzzi 1100 Brevaan vm 2006, kunhan ehdin. Pyörä noudattaa EURO3 -normia eli on varustettu katalysaattorilla ja takaisinkytkennällä.
Jää nähtäväksi kykeneekö laite, jäännöshappitunnistuksen kautta, epäsuorasti säätämään sytytysennakkoa myöhäisemmälle koska etanolin palaminen on nopeampaa kuin bensiinin. Lambdattomissa moottoreissa ei sytytyksellä ja ruiskutuksella ole kyseistä vaikutusta keskenään. Tarkoittaa sitä että laitetta joutuu näpelöimään tankkauksen yhteydessä jos polttoainelaatu vaihtuu.
Merkkivalot (ledit)
Punainen: Bensiinikäyttö
Sininen: E70 (Talvilaatu)
Keltainen: E85 (Kesälaatu)
Vihreä: Automaattiasetus jäännöshappimittauksella varustettuihin moottoreihin.
Laitteen säätö
Säätäminen aloitetaan, jos siihen on tarvetta, painamalla yhtäjaksoisesti asetusnappulaa yli viisi sekuntia kunnes kaikki ledit alkavat vilkkua lopeta painaminen.
Tässä toimintatilassa:
- Punainen ledi vilkkuu kerran sekunnissa osoittaen että laite on säätötilassa.
- Sininen ledi osoittaa sen hetkisen säätöasetuksensa vilkuntojen määrällä.
- Keltainen ledi kertoo vilkuntakertoina sen hetkisen säätöasetuksensa.
Jos asetusarvoja halutaan muuttaa tarvitsee asetusnappulaa painaa yhtäjaksoisesti viisi sekuntia kunnes kaikki ledit alkavat vilkkua taajaan, sen jälkeen on kahden sekunnin tauko jonka jälkeen ledit vilkkuvat kerran sekunnissa. Jokainen välähdys lisää kutakin säätöarvoa yhdellä pykälällä säätöalueen alusta loppuun päin. Käyttäjän pitää laskea jokainen välähdys ja vapauttaa asetuspainike kun haluttu arvo on saavutettu. Tällöin asetettu arvo tallentuu laitteen muistiin.
Asetusten toiminta-arvot
- Talvilaadun (E70) säätöalue 0 - 155%, 1% pykälin. Asetusarvo 35%.
- Kesälaadun (E85) säätöalue 0 - 155%, 1% pykälin. Asetusarvo 42%
- Automaattiasetus säätöalue 0 - 155%, 1% pykälin. Asetusarvo 20%
- Valinnainen kylmäkäynnistystoiminto, säätöalue 0 - 250%, 10% pykälin. Asetusarvo 100%. Tämä rikastustoiminto loppuu asteittain minuutin kuluessa käynnistyksestä. Kylmäkäynnistustoiminto ohitetaan ohjelmoimalla asetusarvoksi 0%.
Linkki valmistajan ohjeisiin. Bioadapter
Asennus Moto Guzziin
Paremmin toimiva versio on omavalmisteena tehty alkoholipyörä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti