Soolopyörän hinausta
Benelli 650 S2 vaihtoi osoitetta hinauksessa. Ratkaisin aiemmin ilmenneen soolopyörän hinausongelman: Laitoin ohjaustangon ja pakettiauton takaovien saranoiden välille kuormaliinan jolla vedin jousitusta hieman sisään. Pyörä seurasi oikein nöyrästi eikä kallistellut mutkissa lainkaan.
Hinaus päätöksessään.
Kaksipyörisen hinaus
Kyse on ohjausgeometriasta. Ideana on että teline on suhteellisen kiinteä rakenteellisesti ja kiinni auton vetokoukussa jäykällä sovitteella. Maavaraa on 15 - 20cm. Pyörän ohjausakseli kun on entisestäänkin kaltevammassa kulmassa. Jos pyörä on kiinni vain etupyörästään käy näin, esimerkiksi vasemmalle käännyttäessä, että ohjausakseli kallistuu oikealle ja ajogeometriasta johtuen runko myös jolloin takapyörä kallistuu myös ja alkaa ohjautua vasemmalle ja se voimistaa kallistumista. Vasta pitkän matkan jälkeen, mutkan jo oiettua, pyörä oikaisee itsensä. Samalla kuljetusteline ja etupyörä kuormittuvat tarpeettomasti.
Sidontaliinat toiseen suuntaan
Olen asiaa miettinyt ja todennut että kääntymisen kaarteessa on tapahduttava pystyakselin ympäri ja ohjausakseli on lukittava suoraan asentoon. Se onnistuu katetullakin pyörällä laittamalla sidontaliinat molemmista sarvista esimerkiksi takarunkoon, jalkatappeihin tai muuhun tukevaan paikkaan mutta ei takahaarukkaan koska jousituksen pitää toimia hinauksenkin aikana.
Muodostunut käytäntö
Soolopyörien hinaaminen kuvan kaltaisella tavalla on käynyt varsin kivuttomasti jopa hyvin pitkiä matkoja yhteen menoon. Liinasidonta takaovien saranoihin on helppoa eikä vahinkoa ole tapahtunut. Samaa sidontaa olen käyttänyt myös kolmipyöräisten hinauksessa sittemmin.
Viranomaiset
Kuten poliisit ovat toistaiseksi vain seuranneet katseella hinauksiani. Laite kun ei ole perävaunu vaan on enemmänkin sukua auton hinaukseen käytettyyn hinausauton etupyöristä nostavaan hinausmenetelmään. Ei katsastusta.
Epäilijät
Niitä riittää aina. Koska etuteleskooppeja vedetään suppuun kiinnitystavasta johtuen on eräänä mielipiteenä tullut ilmi että keula joutuu liian koville ja vaurioituu. Myös ohjauslaakerien kestävyyttä on epäilty.
Kardaanivetoisen pyörän voimansiirron kestävyyttä on epäilty erityisesti koska "voima kulkee väärään suuntaan". Toki vaihde on vapaalla hinauksen aikana ja hinausvauhti maksimissaan on 80 km/h.
Turha vaivata itseä
Olen ohittanut sujuvasti olankohautuksella edellä kuvatut ongelmat. Ei ole ilmennyt haittavaikutuksia. Hinausmatkat pisimmillään ovat olleet noin 400 km. Kardaanipyörälle.
Suuniteltu kolmipyöräisten hinaukseen
Triken hinaus sujuu ongelmitta mutta soolopyörään tämä rakenne ei sinällään sovellu. Liinasysteemi tosin auttaa asiassa kovasti.
Triken hinaus sujuu ongelmitta mutta soolopyörään tämä rakenne ei sinällään sovellu. Liinasysteemi tosin auttaa asiassa kovasti.
Kaksipyörisen hinaus
Kyse on ohjausgeometriasta. Ideana on että teline on suhteellisen kiinteä rakenteellisesti ja kiinni auton vetokoukussa jäykällä sovitteella. Maavaraa on 15 - 20cm. Pyörän ohjausakseli kun on entisestäänkin kaltevammassa kulmassa. Jos pyörä on kiinni vain etupyörästään käy näin, esimerkiksi vasemmalle käännyttäessä, että ohjausakseli kallistuu oikealle ja ajogeometriasta johtuen runko myös jolloin takapyörä kallistuu myös ja alkaa ohjautua vasemmalle ja se voimistaa kallistumista. Vasta pitkän matkan jälkeen, mutkan jo oiettua, pyörä oikaisee itsensä. Samalla kuljetusteline ja etupyörä kuormittuvat tarpeettomasti.
Asia ratkaistu kuormaliinoilla
Ratkaisu, toistaiseksi, kuten kuvassa, on tukea pyörä sarvistaan niin että etupää ei pääse mutkissa kallistumaan. Aiheuttaa lisää sidontaa. Sitominen sarvista ei sovellu katetulle pyörälle ilman naarmuuntumisen vaaraa.
Ratkaisu, toistaiseksi, kuten kuvassa, on tukea pyörä sarvistaan niin että etupää ei pääse mutkissa kallistumaan. Aiheuttaa lisää sidontaa. Sitominen sarvista ei sovellu katetulle pyörälle ilman naarmuuntumisen vaaraa.
Sidontaliinat toiseen suuntaan
Olen asiaa miettinyt ja todennut että kääntymisen kaarteessa on tapahduttava pystyakselin ympäri ja ohjausakseli on lukittava suoraan asentoon. Se onnistuu katetullakin pyörällä laittamalla sidontaliinat molemmista sarvista esimerkiksi takarunkoon, jalkatappeihin tai muuhun tukevaan paikkaan mutta ei takahaarukkaan koska jousituksen pitää toimia hinauksenkin aikana.
Muodostunut käytäntö
Soolopyörien hinaaminen kuvan kaltaisella tavalla on käynyt varsin kivuttomasti jopa hyvin pitkiä matkoja yhteen menoon. Liinasidonta takaovien saranoihin on helppoa eikä vahinkoa ole tapahtunut. Samaa sidontaa olen käyttänyt myös kolmipyöräisten hinauksessa sittemmin.
Viranomaiset
Kuten poliisit ovat toistaiseksi vain seuranneet katseella hinauksiani. Laite kun ei ole perävaunu vaan on enemmänkin sukua auton hinaukseen käytettyyn hinausauton etupyöristä nostavaan hinausmenetelmään. Ei katsastusta.
Epäilijät
Niitä riittää aina. Koska etuteleskooppeja vedetään suppuun kiinnitystavasta johtuen on eräänä mielipiteenä tullut ilmi että keula joutuu liian koville ja vaurioituu. Myös ohjauslaakerien kestävyyttä on epäilty.
Kardaanivetoisen pyörän voimansiirron kestävyyttä on epäilty erityisesti koska "voima kulkee väärään suuntaan". Toki vaihde on vapaalla hinauksen aikana ja hinausvauhti maksimissaan on 80 km/h.
Turha vaivata itseä
Olen ohittanut sujuvasti olankohautuksella edellä kuvatut ongelmat. Ei ole ilmennyt haittavaikutuksia. Hinausmatkat pisimmillään ovat olleet noin 400 km. Kardaanipyörälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti