Japaniasta ja muualta
Puolat ovat Nippon Denso-merkkiset. Ovat toistaiseksi kunnossa. Niiden ikävä puoli on että niissä on kiinteät sytytyskaapelit.
Sytytysyksikkö on elektroninen ja leivottu kumimaisen massan sisään. Ei ole ennen tullut vastaan. Pinta on hieman halkeillut. Siihen pitää kiinnittää huomiota. Keskipakosäädin on muutoin samanlainen kuin siviilimalleissa mutta sen pyörijä on modifioitu. Keskipakosäädin oli vaseliinin kuivamisen myötä jumiutunut. Pesu ja voitelu auttoi.
Sytytyksen ohjausyksikkö kokonaisuudessaan.
Jumittunut mutta ehyt keskipakosäädin.
Puhtaus ja voitelu
Mekaaniset osat ovat herkkiä kulumiselle ja lialle. Siksi tämäkin kapine on korvattu nykyään elektroniikalla.
Mekaaniset osat ovat herkkiä kulumiselle ja lialle. Siksi tämäkin kapine on korvattu nykyään elektroniikalla.
Elektroniikkaosan pohja.
Sytytysyksikön kytkentä.
Selkeää analogiaa
Sininen ja keltainen johto ovat maadoitusjohtoja (signaalijohtoja), musta (oranssi) on virtajohto sytytyselektroniikalle. Muutoin virta kulkee virtalukolta tappokatkaisijan kautta valkoista johtoa myöden puolien keltaisiin johtimiin. Hyvin yksinkertainen systeemi.
Sininen ja keltainen johto ovat maadoitusjohtoja (signaalijohtoja), musta (oranssi) on virtajohto sytytyselektroniikalle. Muutoin virta kulkee virtalukolta tappokatkaisijan kautta valkoista johtoa myöden puolien keltaisiin johtimiin. Hyvin yksinkertainen systeemi.
Sähkömylly
Laturista ei ole paljon sanottavaa. Paineilmalla puhaltelin pölyt pois ja tarkastin hiilien ja liukurenkaiden kunnon. Ei huomauttamista. Kunhan saan taas käyntiin niin mittailen latausjännitteen ja käämien kunnon.
Laturista ei ole paljon sanottavaa. Paineilmalla puhaltelin pölyt pois ja tarkastin hiilien ja liukurenkaiden kunnon. Ei huomauttamista. Kunhan saan taas käyntiin niin mittailen latausjännitteen ja käämien kunnon.
Laturi ja sytkä.
Kaksi käynnistystapaa
Normaalien huoltotoimenpiteiden ja kriittisten kohteiden tarkastusten jälkeen laite lähti käyntiin niin sähköstartilla kuin myös polkimesta polkaisemalla (Sotilas- ja poliisimallien erikoisuus.)
Muoviosat ja kytkentäpinnat herkkiä
Omistajaa varoittelin kohtelemaan sähkölaitteita hellästi. Erityisesti sarvissa olevat katkaisijat ovat herkkiä ja saaneet, ilmeisesti huonojen säilytysolosuhteiden vuoksi, hapettumia itseensä. Myös sähköjohtimet tulevat jossain vaiheessa vaihdettaviksi mutta toistaiseksi vehkeellä voi päästellä muutaman kymmenentuhatta kilometriä huoletta.
Laturin hiilet
Tavanomaisia tarvikkeita. Mallin kanssa autosähkökorjaamoon niin uudet löytyy. Ovat kestäviä mutta aika tekee tehtävänsä. Varaosaliikkeissäkin näitä on mutta jos ei ole intoa etsiä mallin mukaan niin voi jäädä saamatta...
Bosch laturi
Tavanomainen autotyypin laturi 60-luvulta 90-luvulle.
Normaalien huoltotoimenpiteiden ja kriittisten kohteiden tarkastusten jälkeen laite lähti käyntiin niin sähköstartilla kuin myös polkimesta polkaisemalla (Sotilas- ja poliisimallien erikoisuus.)
Muoviosat ja kytkentäpinnat herkkiä
Omistajaa varoittelin kohtelemaan sähkölaitteita hellästi. Erityisesti sarvissa olevat katkaisijat ovat herkkiä ja saaneet, ilmeisesti huonojen säilytysolosuhteiden vuoksi, hapettumia itseensä. Myös sähköjohtimet tulevat jossain vaiheessa vaihdettaviksi mutta toistaiseksi vehkeellä voi päästellä muutaman kymmenentuhatta kilometriä huoletta.
Laturin hiilet
Tavanomaisia tarvikkeita. Mallin kanssa autosähkökorjaamoon niin uudet löytyy. Ovat kestäviä mutta aika tekee tehtävänsä. Varaosaliikkeissäkin näitä on mutta jos ei ole intoa etsiä mallin mukaan niin voi jäädä saamatta...
Bosch laturi
Tavanomainen autotyypin laturi 60-luvulta 90-luvulle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti