keskiviikko 22. elokuuta 2012

Arkipyörän ajovalon vaihto


Halogeenejä

Hehkulampuista on jo päästy eroon kauan sitten. Sen tilalle on ovat tulleet mitä moninaisemmat halogeenivalot. Tosin niitä alkuunsa vastustettiin häikäisevinä ja sopimattomina olosuhteisiimme. Niitä nyt kuitenkin käytetään vaikkakin uusi valoteknologia on jo tulollaan. Jota myös jotkut vastustavat.

Moderni ajovalo
Moto Guzzi Breva 1100-mallissa on kaksiosainen ajovalo. Yläosassa lähivalo perinteisellä heijastimella ja alaosassa ns. projisoiva kaukovalo. Kaukovalon yhteydessä on myös seisontavalo. Moottorin käydessä lähivalo ja pysäköintivalo palavat. Kaukovalon päällä ollessa palavat myös lähivalot ja pysäköintivalo. Erillistä päiväajovaloa ei ole. Ei myöskään kytkintä ajovaloille. Vain valonvaihdin. Valot eivät syty jos moottori ei käy lukuun ottamatta pysäköintivaloa.

Hituvirralla
Valot ovat releohjatut. Vain ohjausjännite kulkee katkaisinten kautta.

Tavanomaista tekniikkaa

Lähivalo on tyyppiä H7 12V 55W. Kaukovalo on H9 12V 65W. Lisäksi 5W seisontavalo joka on tavallinen 12V hehkulamppu.

Ledejä ja hehkulamppuja
Taka- ja jarruvalo ovat leditekniikkaa kun vilkut taasen tavalliset ruskeanoranssit hehkulamput kirkkaiden "lasien" alla.

Hehkulamppuja epäillään
Mittariston valoihin en ole vielä tutustunut.

Helppohuoltoista
Ajovalojen polttimot ovat helpot vaihtaa. Lähivalon polttimo on kestänyt reilut 70000 km kunnes pimeni yllättäen. Muita polttimoita en katsonut tarpeelliseksi vaihtaa. Vielä.

 Ajovalo on kiinni kahdella M6 kuusiokoloruuvilla.

Vakiovaruste
Avainkoko 5 mm. Kuvassa avain on kiinnityspultin kannassa. Kuuluu pyörän työkaluvalikoimaan. Pleksiä ei tarvitse irrottaa lampun vaihdon vuoksi.

 Ajovalo irrotettuna lokasuojan päällä.

Naarmuttamatta
Etulokasuoja toimii mainiosti työtasona kunhan väliin laittaa hieman pehmikettä.

Muovikorvakkeita
Kuvassa kohtisuoraan ajovalon kotelon yläosa. Musta kotelo on tuettu kahdella korvakkeella, yksi kussakin päässä.


 Lampun kotelon alapuoli eteen päin.

Varovasti
Musta tulppa on parkkipolttimon asennusaukon suoja. Sen yläpuolella on muovinen klipsu jota taivuttamalla musta muovisuojus irtoaa. Oikealla upotuksessa on ajovalojen sivuttaissuunnan säätöruuvi.

 Vasemmalla lähivalo, oikealla kaukovalo.

Normikiinnitys
Lähivalon polttimo on kiinni teräslankaklipsulla. Ensin irrotetaan liitin sitten itse polttimo. Toimitus on yksinkertainen ja helppo. Oikeassa alareunassa näkyy ajovalojen korkeuden säätö.

 Tunnetun ruotsalaisen varaosaketjun tuotteet. Oikealla lähivalo.

Varovasti
Polttimoita vaihtaessa tai muuten käsitellessä niiden lasiosiin ei pidä koskea sormella tai muuten liata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti