torstai 23. elokuuta 2012

TPS:n säätökaapeli



Tärkeä osa käynnin kannalta
Kaasuläpän asentotunnistin, TPS, aiheuttaa häiriöitä siinä missä muutkin sähkömekaaniset osat. Kuten katkojan kärjet aikoinaan tai sytytystulpat. Siksi sen toiminta ja perusasetus pitää kyetä tarkistamaan ja säätämään.
Toimenpide on varsin yksinkertainen.

Välineet
Siihen tarvitaan välijohto ja yleismittari. Viisarimittari ei aivan riitä kun pelataan voltin sadasosien kanssa. Mutta muutaman kympin digitaalimittarilla pärjää kyllä.

Viiden voltin järjestelmä
HUOM! Laite toimii pyörän 5 voltin erillisjärjestelmässä. Järjestelmä on vain antureita ja ilmaisimia varten ja sitä tuottaa ECU eli moottorinohjausjärjestelmä.

Välijohto mittausta varten
Välijohto muodostuu kahdesta liittimestä ja kolmesta johtimesta jotka on haaroitettu mittausta varten.TPS:n liitin irrotetaan ja välijohto korvaa kytkennän. Irtonaiseksi jääneestä haarasta mitataan jännitearvot.

Periaate selvillä
Ohessa kuvia kytkennästä ja kaapeleista ja pari pätkää elävää kuvaa. Visuaalisuuden vuoksi käytin analogista jännitemittaria. Kuvista selviää myös kytkentä ja mihin napoihin mittari liitetään.

TPS, joka löytyy mm Breva-malleista.
Ostin yhden "malliksi".

Tyypillinen osa
Tästä on olemassa myös säädettävä versio jossa on pitkulaiset kiinnitysreiät. Ei ole teknisesti tehdä tästä viidenkympin kiinalaisesta markettilöydöstä säädettävää: hieman koneistusta ja alumiinista uudet "raamit" reikiin.
Tähän TPS-malliin ei, etsinnöistä huolimatta, löytynyt sopivaa liitintyyppiä. Vielä. Löytyi kuitenkin liitospinnit lähelle samanlaisesta liittimestä. Seikasta ei ole muuta haittaa kuin että kytkennässä pitää olla tarkka ja "virrat" pois päältä koska pelataan irtojohtojen kanssa. Toisaalta tämä komponentti on melko immuuni väärin kytkennälle.

TPS:n liitin.

Liitintä ei saatavissa
Tähän sopivaa naarasliitintä on varmaan olemassa mutta ei löydy kaupasta. Säätökaapelia varten tarvitaan myös urospuolinen liitin. Superseal-liittimen kaksipinninen versio on kooltaan juuri sopiva ja pienellä muokkauksella sen saa mahtumaan mutta keskimmäiselle pinnille ei löydy kontaktia. 

 Toinen, vanhempi, TPS-versio viime vuosituhannelta. 
Tässä V10-koneen kupeessa. Säädettävä.

PF3C säätökaapeli tai PF1C ja PF2C tarkistuskaapeli.
Toistaiseksi  ilman liitinrunkoja.

PF09 säätökaapeli.

Toimii ilman liitinrunkojakin
Ylempi kaapeli on ilman liitinrunkoja (liitinpinnit on) lukuun ottamatta sokeripalaliitintä johon on helppo kiinnittää volttimittarin (yleismittarin) sondit. Alempi versio on vanhempaan TPS-malliin. Siihen saa liittimiä yleisesti.

Koeajo
Tein pienen koeasennuksen. Valitettavasti ei ollut käytössä viiden voltin virtalahdettä mutta arvelin 7,5 voltin verkkomuuntajan ajavan saman asian osoittaakseni kytkennän toiminnan.

 Koeasetelma.

Mittaus
Johtojärjestys TPS:n liittimessä vasemmalta oikealle: keltainen, musta ja punainen. Mittaus mustan ja keltaisen väliltä. Vasemmalla näkyy virtalähteen liitin josta keltainen, signaalijohto, on irti. Seuraavaksi TPS jossa johdot kahdentuvat ja jatkavat yleismittarin taitse sokeripalaliittimeen josta läpi kulkeva kulmajännite kulkee mittarille ja heiluttaa viisaria kun pyöritän ruuvitaltalla TPS:ää.

 Potentiometrin pyöritysvideo.

 
Potentiometri paikoillaan ja virrat päällä.

Myös aktiiviseen seurantaan
Tässä jälkimmäisessä videossa mittarin viisari liikkuu sillä jännitteellä jota TPS antaa. Sama jännitetieto menee myös ECU:lle. Toimintaa voi siis tarkkailla ajonkin aikana kiinnittämällä mittari sarveen tai katteeseen.

Voin tehdä ylimääräisiä
Jos ilmenee että joku on kiinnostunut näistä kaapeleista niin voin tehdä niitä joitakin. Noita vanhemman mallin kaapeleita saa täydellisenä mutta uusimpien "mini"-TPS:ien liittimiä en ole toistaiseksi löytänyt joten en tiedä lopullista hintatasoa. Laitan kuvat kaapeleista Gruppo MOTO GUZZI Finlandian foorumille työkaluosastolle ja myöhemmin ehkä myydään osastolle jos mielenkiintoa esiintyy.

Myös muihin pyöriin
Liittimettömänä kaapeli soveltuu myös useiden japaninpyörien vastaavaan toimenpiteeseen. 

Ohjelmistoyhteensopiva
Lisäksi välijohto on yhteensopiva säädettäessä GuzziDiagilla tai IAWDiagilla. Soveltuu myös joidenkin vanhempien H-D:n mallien TPS:n perusasetuksen säätöön.

Riippuu järjestelmästä mitä voi tehdä
Säädettävien TPS:ien osalta säätö tapahtuu ilman muita kytkentöjä tai ohjelmistoja. Kiinteiden TPS:ien osalta voi tutkia vain käynnin aikaisia häiriöitä ja TPS:n "nollauksen" voi tehdä vain GuzziDiagilla tai Axonella.

Vähittäiskaupassa eioota
Vinkkejä mahdollisista liitinlähteistä ja muista seikoista asiaan liittyen otetaan vastaan. Sitä varten tuossa alapuolella on kommenttiruutu. Ei tilauksia siihen.

Kuvan laatu
Huomasin juuri että videoiden laatu on todella heikko. Korvaan paremmalla kuvauslaitteella tehdyllä kunhan saan aikaiseksi. Ja sitten ainakin kun on todellinen säätö menossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti