Kaksi istuinosaa
California kolmosessa on kaksiosainen satula. Satulan päällinen on kovettunut erityisesti takasatulassa. Molempien satuloiden pehmuste on imenyt sisäänsä mainittavia määriä vettä.
Kuivumaan
Purin kuljettajan satulan ja laitoin pehmusteen kuivumaan. Nyt en ehdi tehdä uutta päällistä vaan laitan talven ajaksi pujotettavan irtopäällisen. Samalla tapahtuu kuivuminen perusteellisemmin. Satulan pohjalevy oli ehyt. Uuteen satulaan ei tule napituksia.
Ruostetta kierteissä
Takasatula on vielä kiinni pyörässä koska kiinnityspultit olivat jossain määrin ruosteessa. Pientä liotusta ruosteenpoistajalla niin eiköhän se siitä irtoa.
Pehmuste irti
Satulan pohjan puhdistin liimasta ja muusta törystä. Vanha nahka lähti siinä samalla kun napsin kiinnityshakaset pois. Ylin kuva alapuolelta.
Kuljettajan satulan pohjalevy.
Takasatulan pohjalevy.
Pohjat puhtaiksi
Verhoiluhakojen poiston jälkeen vanhojen liimojen irrotus sekä pesu. Ei pahoja muodonmuutoksia.
Ilmareikiä lisää
Lisäsin 10 mm "hengitysreikien" määrää satulan alimpiin osiin ja keskelle. Pääsee ilma helposti pois, ei venytä verhoilua eikä irrota liimauksia kun satulaan istuu isompikin ahteri. Samoin vesi pääsee tuulettumaan aukkojen kautta kun liimasin nailonnarun kuumaliimalla satulan pohjaan, pehmusteen alle kiertämään aukkojen kautta ja siten parantamaan ilmanvaihtoa.
Mutterinhalkaisija.
Käytössä kulunut satulan takakulma.
Takasatulan pehmusteen kuvia purkamisen ja korjauksien jälkeen.
Vettä ja hometta
Myös tämä pehmuste oli imenyt itseensä vettä ja hieman homehtunutkin. Puhdistin, kuivasin ja poistin "homeviljelyksen" kemiallisesti.
Korjausmateriaali
Tiivis ja pienikuplainen superlon olisi ollut paras täytemateriaali mutta kun sitä ei ollut niin käytin uretaanivaahtoa. Käytännössä siis "telttapatjaa".
Pohjat puhtaiksi
Verhoiluhakojen poiston jälkeen vanhojen liimojen irrotus sekä pesu. Ei pahoja muodonmuutoksia.
Ilmareikiä lisää
Lisäsin 10 mm "hengitysreikien" määrää satulan alimpiin osiin ja keskelle. Pääsee ilma helposti pois, ei venytä verhoilua eikä irrota liimauksia kun satulaan istuu isompikin ahteri. Samoin vesi pääsee tuulettumaan aukkojen kautta kun liimasin nailonnarun kuumaliimalla satulan pohjaan, pehmusteen alle kiertämään aukkojen kautta ja siten parantamaan ilmanvaihtoa.
Pahiten ruostunut
Ruoste oli raiskannut kiinnityspultin niin että mutteri oli halkaistava koneellisesti. Kun mutteri irtosi niin puhdistin kierteen jatkokäyttöä varten.
Ruoste oli raiskannut kiinnityspultin niin että mutteri oli halkaistava koneellisesti. Kun mutteri irtosi niin puhdistin kierteen jatkokäyttöä varten.
Kuljettajan satulan pehmike.
Vesi pois
Etusatulan pehmustuksessa ei ollut juuri muuta vikaa kuin että sen sisällä oli pari litraa vettä. Vettä pois puristamalla ja sen jälkeen lämpöpatterin yläpuolella pari vuorokautta. Muutama lievän repeämän sekä napinläpien korjaus liimaamalla.
Etusatulan pehmustuksessa ei ollut juuri muuta vikaa kuin että sen sisällä oli pari litraa vettä. Vettä pois puristamalla ja sen jälkeen lämpöpatterin yläpuolella pari vuorokautta. Muutama lievän repeämän sekä napinläpien korjaus liimaamalla.
Takasatulan pehmusteen kuvia purkamisen ja korjauksien jälkeen.
Vettä ja hometta
Myös tämä pehmuste oli imenyt itseensä vettä ja hieman homehtunutkin. Puhdistin, kuivasin ja poistin "homeviljelyksen" kemiallisesti.
Korjausmateriaali
Tiivis ja pienikuplainen superlon olisi ollut paras täytemateriaali mutta kun sitä ei ollut niin käytin uretaanivaahtoa. Käytännössä siis "telttapatjaa".
Kuljettajan satula päällystyksen jälkeen.
Yhdestä palasta
Tehtaalta lähtiessään satulat ovat napitetut ja ommellut useista eri keinonahkapaloista. Ehkä tyylikästä mutta ei kovin käytännöllistä. Vesi pääsee napinlävista ja saumoista sisään ja pilaa pehmusteet. Erityisesti jos pääsee jäätymään.
Ei saumoja, ei nappeja
Koska napinlävet ja saumat päästävät veden sisään pehmusteisiin eliminoin tämän ongelma kokonaan. Ei ehkä kaunista mutta varmasti käytännöllistä.
Tehtaalta lähtiessään satulat ovat napitetut ja ommellut useista eri keinonahkapaloista. Ehkä tyylikästä mutta ei kovin käytännöllistä. Vesi pääsee napinlävista ja saumoista sisään ja pilaa pehmusteet. Erityisesti jos pääsee jäätymään.
Ei saumoja, ei nappeja
Koska napinlävet ja saumat päästävät veden sisään pehmusteisiin eliminoin tämän ongelma kokonaan. Ei ehkä kaunista mutta varmasti käytännöllistä.
Kestävä materiaali
Korjauspäällisenä käytin Dartexia. Pinnoitettu kuitukangas sairaala- merenkulku- ja sotilaskäyttöön.
Poudalla ja lämpöisellä säällä
Käytän ahterina alla satulaan kiinnitettävää lampaantaljan palaa. Se ei hiota ja antaa nahkahousuisen takapuolenkin hengittää. Tässä jutussa kuva lampaannahan kera.
Korjauspäällisenä käytin Dartexia. Pinnoitettu kuitukangas sairaala- merenkulku- ja sotilaskäyttöön.
Poudalla ja lämpöisellä säällä
Käytän ahterina alla satulaan kiinnitettävää lampaantaljan palaa. Se ei hiota ja antaa nahkahousuisen takapuolenkin hengittää. Tässä jutussa kuva lampaannahan kera.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti