Hinta ja varallisuus
Pitkällisen etsiskelyn tuloksena ja budjetinkin vielä kohdatessa hankkeen -sain käsiini neljää kaasua analysoivan testerin. Laite on vanhaa tunnettua Sun-laitesarjaa ja tyypiltään MGA 1200. Valmistusvuosi 1994.
Käyttämättömänä
Laite on ollut puolet iästään käyttämättömänä mutta onneksi hyvin varastoituna. Kalibroinnit on asiallisesti hoidettu mutta masiinassa oleva happianturi on vanhentuvaa tyyppiä.
Testeri ja tulostin.
Happianturi vanhentunut
Kuvassa näkyvä "cc" O2 näytössä kertoo anturin vaihtotarpeesta. Anturi ei toimi pakoputkeen sijoitettavan zirkonium-lambdan tavoin vaan on kemiallinen polttokenno sisältäen elektrolyytin.
Tulokset paperille
Oheen kuuluu myös kirjoitin, joka kamalasta pölystä huolimatta tuntui toimivan aivan hyvin.
Kuvassa näkyvä "cc" O2 näytössä kertoo anturin vaihtotarpeesta. Anturi ei toimi pakoputkeen sijoitettavan zirkonium-lambdan tavoin vaan on kemiallinen polttokenno sisältäen elektrolyytin.
Tulokset paperille
Oheen kuuluu myös kirjoitin, joka kamalasta pölystä huolimatta tuntui toimivan aivan hyvin.
Happianturi koneen takapaneelissa. |
Testaukseen ja säätöön
Laite on erinomaisen hyvä apuväline dynossa tehtävään säätöön. Laite tunnistaa (tai on asetettavissa) kolmea eri tyypin polttoainetta.
Ehkä etanolillekin
Nähtäväksi jää miten se kalibroidaan myös alkoholin poltolle. Laitteessa on myös valinta 2- tai 4-tahtimoottorille. Kierrosluku ja öljynlämpö näkyvät myös.
Lisäys 31.10.2012
Monikaasuanalysaattoriin löytyikin varsin helposti uusi jäännöshappianturin "sielu" jonka tehtävänä on mitata happipitoisuutta pakokaasujen seasta. Eli nyt tällä laitteella saa nelikaasuanalyysin suoraan paperille pakoputken päästä alkaen.
Pakokaasuanalysaattorin käyttö tulee tarpeeseen tämän laitteen myötä.
Tarkempi päästöselvitys ja päästöjen vaikutus tehon tuottoon löytyy täältä.
Laite on erinomaisen hyvä apuväline dynossa tehtävään säätöön. Laite tunnistaa (tai on asetettavissa) kolmea eri tyypin polttoainetta.
Ehkä etanolillekin
Nähtäväksi jää miten se kalibroidaan myös alkoholin poltolle. Laitteessa on myös valinta 2- tai 4-tahtimoottorille. Kierrosluku ja öljynlämpö näkyvät myös.
Lisäys 31.10.2012
Monikaasuanalysaattoriin löytyikin varsin helposti uusi jäännöshappianturin "sielu" jonka tehtävänä on mitata happipitoisuutta pakokaasujen seasta. Eli nyt tällä laitteella saa nelikaasuanalyysin suoraan paperille pakoputken päästä alkaen.
Pakokaasuanalysaattorin käyttö tulee tarpeeseen tämän laitteen myötä.
Tarkempi päästöselvitys ja päästöjen vaikutus tehon tuottoon löytyy täältä.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaEi sulla sattuisi olemaan kyseisen laitteen käyttöohje kirjaa?
VastaaPoistaMoi. kylläpä löytyy.
Poista-Repe
Olisiko onnistunut ottaa jollain tavalla kopiota mulle siitä ohjekirjasta?
Poista