Sovitusongelman ratkaisu
Sähkömoottorissa on 19 mm paksu akseli jossa kiilaura ja rattaassa vastaavasti spoorit. Rattaan keskiöreikä on 21 mm. Kiinnittämisessä on siis lieviä hankaluuksia väliholkin ollessa vain yhden millimetrin paksuinen seinämältään. Siihen ei juuri kiilauria tehdä. Ratas on varsin kovaa sorvattavaksi.
Hyödynnettävät kierrereiät
Onneksi rattaassa on myös kaksi M5-kokoista kierrereikää. Sorvasin akselin päälle holkin jonka sisäreikä on 19 mm ja ulkoa paksuimmalta kohtaa 30 mm muualta 27 mm ja rattaan kohdalta 21 mm. Kyseinen paksu kohta on pykälä jota vasten viiden millin rei'illä varustettu rattaan kiinnityslaippa asettuu suoraan.
Vain yksi hitsaus
Laipan hitsasin holkkiin. Holkin sisäpuolella 27 mm:n osuudella on akselia vastaava kiilaura. Hieman monimutkainen valmistaa mutta muutoin ratasta on hankala saada kiinni jos mittaero on liian pieni akselin ja rattaan reiän välillä kuten tässä.
Voiman kulku
Moottorin akseli ->kiilaura -> kiila -> rattaan ja akselin välissä oleva holkki -> hitsattu kiinni laippaan -> kahdella M5, 12.9-lujuisella ruuvilla laippa rattaaseen sekä päässä holkki joka pitää asennelman akselilla. Päätyholkki ei välitä liikevoimaa. Heikoin kohta ovat ruuvit.
Säätömahdollisuus
Rattaan sijaintia moottorin akselilla voi muuttaa holkkia lyhentämällä tai laittaa välysprikkoja moottorin akselille jos pitää siirtää kauemmaksi. Koko viritys on lukittu M8-pultilla moottorin akselin päässä.
Eturatas akselin päässä kiinni. Lähtee irti vain ulosvetäjällä.
Ketjulinja määrää kiinnityksen
Moottorin asennus on tästä eteenpäin helppoa. Ei tarvitse kuin mitoittaa osat, koneistaa hiukan ja kiinnittää ne toisiinsa ja takahaarukkaan...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti