sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Sähkömoottoripyörä nro 2 Moottorin sijoitus

Takapyörälle on löytynyt paikka ilman kompromissejä, ketjulinjan paikka on selvitetty jo ajat sitten. Takapyörän akselille pitää tehdä vielä joitakin holkkeja että jarrukilven ja vanteen etäisyys on oikea takahaarukan aisojen suhteen. Moottorin kiinnitys on hahmotteluvaiheessa. Kiinnitys on varsin helppo toteuttaa kiinnittämällä se takahaarukan poikkiputkeen, samaan mihin takajousijalan vivusto kiinnittyy sekä varsinaiseen takahaarukan akseliin. Rakenne tulee olemaan varsin yksinkertainen pulttiliitoksineen mutta siitä on tehtävä varsin vääntöjäykkä kokonaisuus. Ketjuveto kun aiheuttaa sivuttaisvetoa moottorin akselille.

 Oikealta sivulta.

 Takaa keskilinjalta.

Ketjulinja.

Kuvista näkee hyvin minne tietämille moottori asettuu. Mielelläni laittaisin sen vielä hieman ylemmäksi ja hieman taemmaksi. Kunhan lokasuoja mahtuu renkaan ja moottorin väliin joustovara riittää niin ettei moottori sisäänjoustossa ota kiinni sen yläpuolella olevaan peltiseeen poikkitukeen. Moottori tulee siis kiinni takahaarukan rakenteisiin ja heiluu joustoliikkeen mukana. Se ei kuitenkaan juuri kasvata jousittamatonta massaa koska moottori on hyvin lähellä takahaarukan akselia eli sen liike on vain pieni. Takahaarukkaan kiinnittämisen etu on että ketjun kireys pysyy vakiona joustoliikkeestä huolimatta.

Paras paikka moottorille olisi takahaarukan akselilla jolloin sen massa olisi alhaalla ja ketjulinja helppo sijoittaa. Näin ei voi kuitenkaan toimia koska laki estää moottoripyörän rungon muokkaamisen. Syy on kansallisessa verolaissa. Rungon muokkauksesta tulee niin paljon muutosprosentteja että muita rakenteita, tai niiden poistoja joita sähköistäminen vaatii, ei voisi ilman veroseuraamuksia tehdä.

2 kommenttia:

  1. Hei, me saatiin muutos prosenttilaskukuvioihin jo vuosia sitten. Silloin myös todettiin, että putki on putkea. Sitä voi lyhentää, jatkaa ja taivuttaa ilman prosenttimenetyksiä kunhan 'alkuperäinen runko on tunnistettavissa'. Soitellaan vaikka lisää...

    VastaaPoista
  2. No sehän on hyvä. Eivät inssit katsastuskonttorilla olleet tätä mieltä.
    "Runkoa ei saa taivuttaa, katkaista tai jatkaa ilman prosenttimenetystä". K1-Katsastajat.

    Taitaa heillä olla vanhaa tietoa. Sama paikka muuten missä kävimme Triken leimauttamassa. Siinäkin yhteydessä oli puhetta että runkoon muutoksessa ei oltu kajottu lainkaan. Vain takajousituksesta meni prossat vaikka se säilyikin täysin ennallaan. Kas kun jostain piti rokottaa.

    Olen jo sen verran viisatunut että en ala kiistelmään katsastusinsinöörin kanssa vaan olen oikein aktiivisesti jees-mies siinä tilanteessa ja antaa hra insinöörin kokea olevansa tilanteen päällä.

    Miksi ottaa riskiä tekemällä muutos jonka voi välttää pienellä "suunnittelulla".

    VastaaPoista