Monta kiloa
Takapyörästä lähti pois materiaalia kuten alkuperäinen takaratas ja sen laakerointi sysäyksenvaimentimineen.
Turhat rakenteet pois
Tilalle ei tullut mitään joten vanteen navassa oleva sysäyksenvaimentimen valuosa oli tarpeeton. Jyrsinkoneella se lähti ja lopputuloksesta tuli siisti. Vielä maali päälle niin näyttää siltä kuin se kuuluisi olla juuri näin.
Vanha kumi pois
Jyrsintää varten rengas oli otettava vanteelta pois. Rengas lähti kierrätykseen koska sen kyljet olivat jo murtuneet. Ikää kumilla oli 10,5 vuotta.
Kapoisempi kumi
Uusi takarengas tulee olemaan 120 mm leveä. On tarpeetonta koittaa tunkea 130 tai 140 mm leveää rengasta koska silloin tien pintaa vasten tuleva kulutuspinta vain kapenee ja leveä rengas kuluu nopeammin kuin tälle vanteelle asennettu kapeampi ja matalaprofiilisempi. Olisi hyvä jos uuden takarenkaan profiili olisi 60% tai korkeintaan 70%. Ketjun säätövarakin pitenisi samalla. Näin toimittiin edellisessäkin sähköpyöräprojektissa.
Kunnon ketju
Myös ketju on hankittuna. Järeä 530-sarjan O-rengasketju sopi paikoilleen ilman ilmehtimistä kuten pitikin.
Laserviivaimella kohdistettu
Ketjulinja kun oli katsottu jo laserilla aiemmin kohdalleen ja sen mukaan on kiinnitysosat mitoitettu. Ketjun järeys on ehkä moottoriteholle hiukan liikaa mutta toisaalta kestää hyvin voideltuna pitkään.
Kiristysvaraa niukasti
Ketjun ns. kiristysvara on rajoitettu koska moottori vie melkoisen tilan haarukan etuosassa ja koko säätövaraa ei voi käyttää.
Ketju kohdillaan.
Ketjusuojan valmistan myöhemmin
Ketjusuojalle on valmiina haarukan aisassa korvakkeet eli ketju on helppo suojata lialta ja kuljettajaa joutumasta, edes osittain, sen likaamaksi.
Ketjusuojalle on valmiina haarukan aisassa korvakkeet eli ketju on helppo suojata lialta ja kuljettajaa joutumasta, edes osittain, sen likaamaksi.
Vasemmalla sivulla lyhennetty pyörän napa.
Liika pois
Navan lyhentäminen onnistui varsin mukavasti jyrsinkoneella, ja pyörityspöydän (jakopöydän) avulla. Valualumiini on helppoa jyrsittävää.
Nyt laakereita on vain kaksi neljän sijasta kun sysäyksenvaimennin ja siihen liittyvät naparakenteet ovat irrotettu ja jyrsitty pois.
Navan lyhentäminen onnistui varsin mukavasti jyrsinkoneella, ja pyörityspöydän (jakopöydän) avulla. Valualumiini on helppoa jyrsittävää.
Nyt laakereita on vain kaksi neljän sijasta kun sysäyksenvaimennin ja siihen liittyvät naparakenteet ovat irrotettu ja jyrsitty pois.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti