keskiviikko 31. lokakuuta 2012

TPS-tutkimusta BMW henkilöauton TPS


Tarvitaan vain yksi
Työn alla olevassa V-Max projektissa tuli läppärunkojen mukana pari TPS:sää eli kaasuläpän asentotunnistinta. Päälle päin kapine näyttää suht normaalilta ja kiinnitystapa on kiinteä ruuvikiinnitys.

Segmentti-tyyppinen akselikiinnitys.

BMW ATI 13 63 - 1402143 kolminapaisella Bosch-liittimellä.


Ominaisuudet selville
Halusin saada selville millainen sisälmys tässä kapineessa on eli onko se sähköisiltä ominaisuuksiltaan sopiva mahdolliseen tulevaan käyttöön. 
Osoittautui että laite on lineaarinen ja vastukseltaan suuri.

Tein ajon testerissä
Testasin sitä TPS-testerillä ja yllättävin tieto oli tuo suuri perusvastus. Verrattuna tavanomaiseen TPS:sään viiden voltin jännite ei mennyt kokonaisuudessaan läpi. Jäi puuttumaan noin 1 - 1,5 V. Lisäksi se on varsin epäherkkä. Se ei välttämättä ole huono piirre lainkaan. Toiminta-alue jää kapeaksi ja saatu jännitetieto karkeaksi.

Astekulman funktiona
Mittaus on suoritettu syöttämällä sisään viiden voltin tasajännite ja mittaamalla sen muutos suhteessa astekulman muutokseen. Suora "käyrä" kavaltaa sen että kyseessä on lineaarinen TPS. Kuormitettaessa keinokuormalla selvisi myös kapineen epäherkkyys häiriöille.

Nettitietoa
Googlettelin tuolla numerolla ja sain selville kaksi asiaa: Vastus 4 kiloOhmia ja hinta rapiat 50 puntaa brittilässä. 

Asennus ECUun
Tämä TPS voi soveltua MicroSquirt-ECU:n osaksi koska siinä voi määritellä kaasuläpän nolla- ja täyskaasuasennon. Eli ECU:lle ilmoitetaan että nyt on kaasu kiinni ja jännite on tämä ja seuraavaksi käännetään läppä auki ja taas ilmoitetaan että tällä jännite-asennolla pitää olla syöttö täysillä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti