lauantai 9. helmikuuta 2013

Ahdettuja Guzzeja

Tuolta ATK:n uumenista ja interwebistä olen löytänyt useita ahdettuja Guzzeja. Eri kokoja ja malleja. Guzzillahan on ollut tuotannossaan kilpakalustopuolella ahdettuja pyöriä. Niistä tosin on aikaa.

Olen itse ollut ahtamassa muutamia moottoripyöriä. Menestystä on ollut kahta lajia. Omassa käytössäni niistä käyttökelpoisista on ollut yksi. Se on toiminut varsin kiitettävästi jo kymmenen vuotta mutta on hieman turhan kalliin konstruktion maineessa. Ylläpito maksaa. Tavallisen kaksiventtiilisen työntötankomoottorin ahtaminen vaikuttaisi järkevimmältä idealta ja siihen ovat muutamat muut harrastajat ohellani päätyneet.

Tehtaalla valmiiksi ahdettu.

 Mielenkiiltoinen kahdeksanventtiilinen pikku-Guzzi ahtimella.

Vaikuttaisi että ahdin on seosta ahtavaa tyyppiä. Eli kaasutin ahtimen imupuolella.
Ideana lähelle omaa T3 California Alkoholipyörääni. Ahtimen veto tässäkin vauhtipyörältä. Tarpeettoman iso ahdin asennettu. Puoletkin riittäisi noin pieneen moottoriin.

Keskentekoinen kahdeksanventtiilinen V65. Ratkaisuna erikoinen.

Tässä on myös tarpeettoman iso puhallin kun on hiukan päälle puolen litran moottori mutta kolmelitraisen ahdin.Tallin sisustuksesta päätellen kaksi edellistä pyörää saattavat olla samasta tallista. (Taustoilla olevien julisteiden tyylilaji.)

 Blower-Jackal. "K".

Tämä oli omistajansa aktiivikäytössä jonkin aikaa kunnes ahdin ryhtyi temppuilemaan. Tällä hetkellä pyörä liikkuisi ilman ahdinta jos ei olisi talvi. Ahtimen veto kampiakselin etupäästä. Ahtimesta riittäisi kahdellekin samalaiselle koneelle.

Oma käyttö-ahto-Guzzini.

Käyttöönottovaiheessa oli paljon säädettävää mutta kaikki loksahti kohdalleen kun aikaa varasi runsaasti säätämiseen. Sittemmin ollut satunnaisessa käytössä tiellä ja hiukan radallakin. Juoheva ajettava ja reagoi kaasuun ällistyttävän herkästi. Tarpeettoman monimutkainen hihnavetoisilla kannessa olevilla nokka-akseleilla oleva 8-venttiilinenkone ahdinkäyttöön. Ahdin saa käyttövoimansa kampiakselin etupäästä. Ahtimen mitoitus on lähes kohdallaan. Pienempää Eaton-ahdinta ei löydy kuin M24. Tietääkseni. Eaton tietoa.

 Köhler.

Tässäkin saksalaisperäisessä ratkaisussa ahdin pyörii kampiakselin etupäästä tehdyllä välityksellä. Näitä myytiin kaupallisena ratkaisuna taannoin. Ehkä vieläkin. Ahtimen merkkiä en tunne. Aika isolta näyttää.
Linkki: Alexander Köhler 
Toinen linkki: Köhler kompressor

 Mekaaninen ahdin ja välijäähdytin(!?).

Lisää kuvia: Kompressor Gallery

Tässä varsin tyylikäs tuote: http://www.alefelder.de/guzzi-kompressor/link/galerie.html

Jos löytyy lisää tunnettuja ja tuntemattomia projekteja ja pyöriä aiheesta niin laittakaa kommenttia.

Oma tämänhetkinen kehitelmä: Ahdettu AlkoholipyöräEthanol Supercharger

Vanhempaa kehitystyötä: Older works: Supercharged Guzzi Centauro  Centauro Kompressor

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti