Tänään vähän
Kiireinen päivä kun ei kerennyt kuin poiketa tallilla pari tuntia. Siitäkin osa puhelimessa kun motoristit soittelevat kysyäkseen mikä vika on pyörässä kun se ei käy. Olen hieman turhautunut tuon tyyppisiin kyselyhin.
Takalevy
Ahtimen takatuentaa koneistin enimmäkseen ja pääsin sovittelemaan paineensäädintä paikoilleen. Kohta pitää tehdä komposiittihommia että saa ryhtyä kiinnittelemään osia oikeille sijoilleen.
Ahtimen imupuoli ja paineensäädin.
Läppärungon sijainti
Ahtimen imuaukon kohdalla on toistaiseksi vain pieni reikä kunnes selviää tarkka läppärungon paikka. Läppärunko on vielä tekemättä mutta epäilemättä se valmistuu lähiaikoina jos en sairastu tai jotain muuta estettä ilmene.
Ahtimen imuaukon kohdalla on toistaiseksi vain pieni reikä kunnes selviää tarkka läppärungon paikka. Läppärunko on vielä tekemättä mutta epäilemättä se valmistuu lähiaikoina jos en sairastu tai jotain muuta estettä ilmene.
Paineensäätimen kehitys vei aikaa
Tuo paineensäädin on omaa sunnitteluani ja se säätyy neljällä eri tapaa: paine-erolla, etukäteen asetetuilla ylä- ja alapainerajoilla proggressiivisen jousen valinnan mukaan ja jousen esijännityksen säädöllä.
Tavoitteena pehmeä toiminta
Toisin sanoen pyrin tekemään paineohjauksesta mahdollisimman juoheaa ettei ilmenisi mitään äkillisiä painevaihteluita jotka saattavat aiheuttaa nykäyksiä kiihdytyksen alkuvaiheessa tai moottorijarrutuksen aikana.
Esimerkiksi kaasuläpän sulkeminen ei aiheuta välitöntä moottorijarrutusta vaan venttiili ohjaa ilmavirtaa rajoitetusti "väärään suuntaan" joten kaasuläpän sulkeminen ei aiheuta välitöntä maksimimoottorijarrutusta. Toimintoa voi siis säätää.
Muunnelma
Venttiilin pohjana on tavanomainen Bilteman halpisventtiili johon olen sisäkaluihin tehnyt useita muutoksia ja rakentanut kannen uudelleen varustettuna erinäisillä säädöillä. Kuvassa näkyy kaksi säätöominaisuutta. Muut ovat sisäisiä säätöjä.
Venttiilin pohjana on tavanomainen Bilteman halpisventtiili johon olen sisäkaluihin tehnyt useita muutoksia ja rakentanut kannen uudelleen varustettuna erinäisillä säädöillä. Kuvassa näkyy kaksi säätöominaisuutta. Muut ovat sisäisiä säätöjä.
Läppärunkoaihio.
Tämän sisällä
Pala alumiinia. Tästä lähtee joitakin lastuja sorvissa ja jyrsimessä. Toivoakseni sen sisästä löytyy noin 40 mm kaasuläpälle ja sen akselille runko.
Pala alumiinia. Tästä lähtee joitakin lastuja sorvissa ja jyrsimessä. Toivoakseni sen sisästä löytyy noin 40 mm kaasuläpälle ja sen akselille runko.
Kaasuläppäakselin laakerit.
Kaksi pölysuojattua laakeria
Yleensä läppäakselit ovat laakeroidut liukulaakereilla tai jopa suoraan rakenteeseen. Pyrkivät kulumaan ajan myötä. Nämä kuluvat hyvin hitaasti ja ovat helposti vaihdettavissa jos tarvetta ilmenee.
Kauniissa paketissa valmiiksi, tuo läppärunkoaihio
VastaaPoistaEikö vain!
PoistaMulle tulee melko paljon osia tuollaisissa paketeissa. Kääreen pois saamminen vain on joskus hieman työlästä...
Tuli toinenkin asia tuosta mieleen: nykyään on esillä paljon nämä 3D-tulostimet ja tulosteet. Mulla on ihan sama juttu mutta homma toimii just toisinpäin.
Poista