Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
perjantai 8. helmikuuta 2013
Alkoholipyörä Muutoksen muutosta
Voimaa vauhtipyörältä
Koska olen päätynyt ratkaisuun jossa veto ahtimelle tulee vauhtipyörän ulkokehältä vaatii se muutoksia osien sijoittelulle. Mm sytytyslaitteet saavat etsiytyä muualle. Kuten akkukin.
Pieni akku riittää
Samalla akku pienenee. Eihän ruiskutusmoottori tarvitse suurta akkua koska käynnistyvyys on varmempaa kuin kaasutinmoottorilla. Laturi on jo aiemmin vaihdettu tehokkaampaan. Myös pakoputkisto joutuu kokemaan muutoksia.
Huohotusjärjestelmään tehoa
Merkittävin muutostyö lienee huohotusjärjestelmän uudelleen organisointi. Kampikammion pitäminen alipaineisena tulee olemaan hankalaa kun ahdin painetuotollaan aiheuttaa sylinterien ohipuhallusta kampikammioon suuremman puristuspaineen vuoksi. Tässä moottoriratkaisussa ei voi käyttää paineistettua kampikammiota. Vaatisi liikaa muutoksia.
Ahtopaineen säädin tekee ajettavuuden
Tarkoitus on saada ahtopaine säätymään automaattisesti niin että hetkellistä korkeaa painetta voidaan hyödyntää kiihdytyksissä mutta muuten ahtopaine saa olla välillä -0,1 - 0,2 baaria jolloin kaasuun vastaavuus on pehmeää ja vasta kaasukahvasta nopeasti käännettäessä ahtopaine nousisi 0,5 baarin tietämille mutta vain hetkeksi.
Läppärunko hankintaan
Kaasuläppä menee myös uusiksi. Pitää löytää pieni noin 40 mm tai alle oleva läppärunko tai sorvata se itse. Nykyisestä läppärungosta ei olisi kuin harmia koska se on läpimitaltaan liian suuri ja toiminta-alue siten kovin kapea.
Kaikki digitaalista
Pyörä on jo aiemmin digitailisoitu moottorinohjaukseltaan. Ruisku ja sytytys ovat kuitenkin eri komponentit joita pitää säätää erikseen jos jompaan kumpaan tekee merkittäviä muutoksia niin toiseenkin pitää muuttaa parametrejä. Moottori on vakioitu käymään joko bensiinilla 95E10 tai RE85-moottoripolttoaineella. Molemmille polttoaineille on toisistaan poikkeavat säädöt. Etanolipolttoaine (RE85) kun palaa nopeammin kuin bensiini.
Tunnelmia: Viinaa tankkiin!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Jos akkua täytyy saada merkittävästi pienemmäksi tai keveämmäksi niin tutustu ihmeessä litium-vaihtoehtoihin!
VastaaPoistaAkkuteknologia on kehittynyt mutta taidan pitäytyä linjassani käyttää halpistavaraa. Lähtökohtakin oli halpis-ostos niin en tähän ryhdy rahaa mättämään mitä litiumakku ehkä edellyttää. Laitan todennäköisesti pienen Bilteman AGM-akun. Jos se kypsyy niin uuden saa tilalle...
VastaaPoista