torstai 28. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Huohotuspaineen säädin


Öljysumu takaisin öljyksi 
Huohotinkotelo on kiinnitetty tukevasti. Reliikkinä 60-luvulta ja tasavirtalaturiajoilta on moottorin lohkon valussa tarjolla kierrereikien paikkoja: poraus viiden millin poralla, mutta ei puhki asti, ja reikään kuuden millin kierre. Pätkä lattarautaa ja M5-kokoiset alumiiniset kierreniitit kotelon päähän niin kiinnitys on valmis.

Kotelon kiinnitys.

Tyhjä tila käyttöön
Vanhan mallin laturin kiinnitystelineen jäännökset ovat vielä valussa mutta koneistamatta muistona. Sopiva kiinnitysruuvin paikka löytyi siitä.

 Huohotinletku.

Huohotustehoa voi säätää
Näyttää hieman epätekniseltä mutta haluan tietää minkä verran imua on letkussa ja kuinka paljon öljyä tai öljyhöyryä on huohotusilmassa. Läpinäkyvästä on helpompi nähdä. Suuriläpimittainen letku välittää kyllä alipaineen mutta virtaus tapahtuu hitaasti ja siten toivon että letkussa kulkee vähemmän öljysumua ja enemmän ilmaa. Letku päättyy kappaleeseen josta on poraus ilmansuodattimen ja kaasuläpän välille. Alipainetta tulee vain silloin kun kaasuläppää on avattu eli kun moottori käy kierroksilla.

Huohotusalipaineen säätö.

Huohotuksen imutehon säätö
Keskellä kuvaa on huohottimeen menevän alipaineen säätöruuvi jonka kanta on rei'itetty ja sen lukitusmutteri. Aukipäin ruuvia kiertämällä huohotusjärjestelmään saa aikaiseksi enemmän imua. Koska kysymys on eräänlaisesta prototyyppityöstä niin katsoin parhaimmaksi tehdä tähänkin säädön. Ajon aikana voi pysähtyä tarkastelemaan tilannetta ja arvioida kuinka paljon öljyä joutuu palotilaan imuilman mukana.

Huohotuskanavan mitoitus
Säätöruuvi on kokoa M12 jonka pääss kartio. Se säätää kanavaa jonka mitat ovat 20 x 10 mm josta imukanavaan jatkuu 8 mm reikä.

Monia toimintoja
Läppärungossa on 40 mm matkalla aika monta toimintoa ja kanavaa. Kaasuläpän lisäksi on tyhjäkäynnin ilmakanavan säätö, analoginen kaasuläpän asentotunnistin ja tietenkin kaasuläpän liikkeenrajoittimet ja kaasuläpän palautinmekanismi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti