Ahtimelta imukanaviin
Lasikuidusta taiteilin plenumin jatkeeksi painekanavat. Ovat läpimitaltaan noin 30 mm. Joitain väistöjä ruuvien ja muiden rakenteiden vuoksi piti tehdä mutta niistä virtauspinta-ala ei juurikaan kärsinyt. Mitään monimutkaista kikkailua ei tarvittu. Yksi lisätuenta ja 1,6 mm siirto ahtimelle eteenpäin hihnalinjan tarkistuksen yhteydessä. Ahtimen takakiinnityslevyä piti hiukan taivuttaa.
Painekanavat plenumilta suutinrungoille.
Samat mitat
Varmuuden vuoksi tein painekanavat saman mittaiset molemmille puolille. Siksi vasemmanpuoleinen kanava lähtee hieman taaempaa kuin oikeanpuoleinen. Vasen sylinterihän on muutaman sentin oikeata taaempana moottorin rakenteesta johtuen.
Kunnon kumiletkua
Liitosletkujen materiaali on kuumankestävää terässpiraalivahvistettua kudosletkua. Tarkoitus on että letkut eivät pullistele eivätkä luista pois paikoiltaan.
Varmuuden vuoksi tein painekanavat saman mittaiset molemmille puolille. Siksi vasemmanpuoleinen kanava lähtee hieman taaempaa kuin oikeanpuoleinen. Vasen sylinterihän on muutaman sentin oikeata taaempana moottorin rakenteesta johtuen.
Kunnon kumiletkua
Liitosletkujen materiaali on kuumankestävää terässpiraalivahvistettua kudosletkua. Tarkoitus on että letkut eivät pullistele eivätkä luista pois paikoiltaan.
Plenumi ja kanavat alta päin.
MAP-anturin liitäntä plenumin etuosassa.
Ahtopaineen mittaus
Liitin on tavallinen alumiininen M6-kokoinen niittimutteri. Tästä liittimestä lähtee MAP-anturipaineen lisäksi myös ahtopainemittarin painetieto.
Liitin on tavallinen alumiininen M6-kokoinen niittimutteri. Tästä liittimestä lähtee MAP-anturipaineen lisäksi myös ahtopainemittarin painetieto.
MAT-anturi ja ahtopaineen säätimen liitosletku.
Ilman lämpöanturi
On omavalmiste.
MAT-anturi mittaa aktiivisesti ahtoilman lämpötilaa ja kertoo sen analogiatietona ECUlle.
MAT-anturi mittaa aktiivisesti ahtoilman lämpötilaa ja kertoo sen analogiatietona ECUlle.
Paineensäädin.
Biltemasta ja omasta päästä
Paineensäädin on omaa valmistettani. Vain etuosan kuoret ovat Biltemasta ostetusta ns. paineensäätimestä peräisin.
Paineensäädin on omaa valmistettani. Vain etuosan kuoret ovat Biltemasta ostetusta ns. paineensäätimestä peräisin.
Hienosäätöä
Viimeisessä kuvassa näkyy että takalevyä piti hieman taivuttaa että hihnalinja asettui tarkasti. Lisäksi laitoin vielä yhden jämäkän tuen ahtimen ja tukilevyn välille kun siihen hyvin mahtui.
Viimeisessä kuvassa näkyy että takalevyä piti hieman taivuttaa että hihnalinja asettui tarkasti. Lisäksi laitoin vielä yhden jämäkän tuen ahtimen ja tukilevyn välille kun siihen hyvin mahtui.
Umpialumiinista
Seuraava vaihe on löytää alumiinipalan sisältä läppärunko ja asentaa se paikoilleen. Lienee ensi viikon hommia...
Moottorin huohotus
Moottorin huohotusjärjestelmä menee kokonaan uusiksi. Pitää rakentaa todella iso huohotuskammio lisäventtiileineen. Epäilen näet että moottori kehittää melkoisen kampikammiopaineen ahdettuna vaikka ahtopaine säädetäänkin vain noin 0,2 - 0,3 baarin suuruiseksi. Absoluuttisena paineenlisäyksenä se on jo lähellä yhtä baaria. Tunnettu tosiasiahan on että kampikammion alhainen paine edistää moottorin taloudellisuutta.
Plenumin valmistusta.
Seuraava vaihe on löytää alumiinipalan sisältä läppärunko ja asentaa se paikoilleen. Lienee ensi viikon hommia...
Moottorin huohotus
Moottorin huohotusjärjestelmä menee kokonaan uusiksi. Pitää rakentaa todella iso huohotuskammio lisäventtiileineen. Epäilen näet että moottori kehittää melkoisen kampikammiopaineen ahdettuna vaikka ahtopaine säädetäänkin vain noin 0,2 - 0,3 baarin suuruiseksi. Absoluuttisena paineenlisäyksenä se on jo lähellä yhtä baaria. Tunnettu tosiasiahan on että kampikammion alhainen paine edistää moottorin taloudellisuutta.
Plenumin valmistusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti