perjantai 15. helmikuuta 2013

Moto Guzzi "isolohkon" kytkimen kokoonpano


Kuvien kera
Otsikko jo kertoo homman nimen ja kuvat miten se tehdään. Parissa kohtaa pitää olla tarkka: jousien ja painelevyssä olevien jousten upotusten tuleminen samalle kohtaa ja kytkimen kehällä olevien ruuvien kiristys tasaisesti. Tässä kootaan vanhemman mallinen "matalahampainen" kytkin.

Pystyasennossa hieman helpompi
Kytkimen voi koota joko vaaka-asennossa tai moottori käännettynä kytkinpuoli kattoon päin. Itse vältän turhaa voimailua ja kokoan kytkimen moottori normaaliasennossa.

Painelevyn asennuspultti aluslevyineen.

Jouset jo paikoilaan
Tässä vaiheessa jouset on jo asetettu kuppeihinsa vauhtipyörään. Painelevy laitetaan siten että siinä olevat upotukset osuvat jousten kohdalle.

Kohdistusmerkit
Kehältä löytyy merkit painelevyn oikealle asennolle. Jos ei mene kohdalleen niin kytkin ei tule toimimaan.

Pultti apuna
Painelevy "vedätetään" hienokierteisellä M12-pultilla sen verran syvään että etummainen kytkinlevy ja välilevy mahtuvat eli että välilevyn hammastus tulee vauhtipyörän hammastuksen sisään. Väkisin ei saa vääntää. Kun osat ovat oikein niin homma sujuu muutamassa minuutissa.

Kohdistustyökalu.

Ei kiristetä vielä
Kun välilevy ja toinenkin kytkinlevy on paikoillaan voidaan laittaa paikoilleen hammaskehä joka toimii samalla kytkimen takapäätynä. Asetetaan kytkinkehän pultit sormitiukkuuteen. Niitä kiristetään juuri sen verran että levyt vielä liikkuvat kytkimen sisällä.

Levyjen keskitys ja suuntaus
Kytkinlevyjen keskireiästä työnnetään sisään kohdistustyökalu jona tällä kertaa toimii vanha kytkimen keskiö. On olemassa oikea keskitystyökalukin mutta miksi hankkia kun vanha keskiö hoitaa homman.

 Keskitys valmis.

Kiristys keskityksen aikana
Kun keskityskalu on aivan pohjassa ovat kytkinlevyjen urat linjassa keskenään ja itse levyt keskeisesti muuhun kytkimeen nähden paikoillaan. Kiristetään kehällä olevat pultit vaiheittain kiinni asti. 

 Kaikki pultit kiristetty.

Aputyövälineet pois
Kiristyksen jälkeen pitäisi näyttää tältä. Keskitystyökalu ja "vedätyspultti" voidaan poistaa.

Kytkimen napa paikoillaan

Napa muistettava
Keskityksen jälkeen pitäisi näyttää tältä. Irtonainen napa pitää muistaa laittaa tässä vaiheessa paikoilleen.

Vaihdelaatikko kiinni
Nyt voi laittaa vaihdelaatikon paikoilleen. On hyvä kytkeä jokin vaihde päälle ennen asennusta että saa pyöritettyä kytkinkeskiötä vetoakselin päästä että "spoorit" osuvat kohdalleen. Jos keskitys on tehty hyvin niin vaihteisto menee kerralla paikoilleen.

Kytkimen pitäisi toimia heti
Kun vaihdelaatikko on kiristetty pinnapultteihinsa niin painamalla kytkinvipu kerran pohjaan hakeutuvat levyt lopullisesti kohdilleen. Samalla tulee todetuksi jäikö kytkimen napa sittenkin pöydän kulmalle.

Kytkimen säätö
Vaihdelaatikon takana on kytkinvipu jota kytkinvaijeri käyttää. Vivun ja vaihteiston takakannen välissä on puristusjousi. Vipu säädetään säätöruuvistaan niin että sen vaijerin puoleinen pää on noin 75 millimetriä vaihteiston takakannesta.

Käyntivälys on tärkeä
Vaijeriin säädetään pieni käyntivälys ettei painelaakeri rasittuisi pyörimällä kaiken aikaa mukana. Sitä se ei kestä kuin lyhyen aikaa. Kuitenkin yleinen virhe kytkimen säädössä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti