Ryhdyin iltapäivällä purkamaan Alkoholipyörää ahdinasennusta silmällä pitäen. Pyörä nostopöydälle ja rungon päältä satula ja tankki irti. Takahaarukka irti. Joitakin johtoja ja vaijereita myös. Sitten ylä- ja alarungon väliltä viisi pulttia takaa ja kolme edestä niin nostopöytää laskemalla ja puominosturilla yläosaa nostamalla runko irtoaa moottorin ja voimansiirron päältä.
Takaosa erikseen
Takahaarukka perävaihteineen ja pyörineen ja etupyörä saisivat olla myös paikoillaan mutta nostettavaa on silloin paljon enemmän joten on aiheellista keventää runkoa ennen nostoa.
Pikkulohko on vielä kätevämpi
Niin sanotuissa pikkulohko-Guzzeissa runko on vielä yksinkertaisempi ja helpompi nostaa pois tekniikan päältä. Suunnittelija on sama.
Runko roikkuu.
Runko ylhäällä
Tässä vaiheessa alarunko on enää yhdellä pultilla kiinni moottori-kytkin vaihteisto-kombinaatiossa.
Tässä vaiheessa alarunko on enää yhdellä pultilla kiinni moottori-kytkin vaihteisto-kombinaatiossa.
Hetken kuluttua runko on nurkassa.
Taustaa
Asian ihmettelijöille tiedoksi että insinööri Tontin suunnittelemille rungoille on ominaista että rungon kanssa toimitaan juuri näin jos vaihteisto tai moottori vaativat isompaa "säätöä". Ei siis ole mikään poikkeus että käytän nosturia siirtääkseni kevyttä runkoa painavan moottori-vaihteistoyhdistelmän sijaan.
Myös kokoonpano on nopeaa
Kokoonpano käy käänteisesti: pultit työnnellään reikiinsä ja kiristellään niin pyörä on nipussa. Tämän kun Guzzin omistaja oivaltaa niin huoltohommatkin sujuvat kivuttomasti.
Asian ihmettelijöille tiedoksi että insinööri Tontin suunnittelemille rungoille on ominaista että rungon kanssa toimitaan juuri näin jos vaihteisto tai moottori vaativat isompaa "säätöä". Ei siis ole mikään poikkeus että käytän nosturia siirtääkseni kevyttä runkoa painavan moottori-vaihteistoyhdistelmän sijaan.
Myös kokoonpano on nopeaa
Kokoonpano käy käänteisesti: pultit työnnellään reikiinsä ja kiristellään niin pyörä on nipussa. Tämän kun Guzzin omistaja oivaltaa niin huoltohommatkin sujuvat kivuttomasti.
Hieman näppärämpää kuin nostaa 78kg moottori pois kehdosta...
VastaaPoistaEi se taida 850 cc moottori ihan noin paljon painaa kun itsekin huonoselkäisenä kykenen sitä liikuttamaan. Carcano-rungon (umpinainen kaksoiskehtorunko) tapauksessa moottori on työpöydällä 30 mm korkealla pukilla öljypohjansa varassa ja runko lasketaan pöydän tasolle niin moottoria ei tarvitse nostaa lainkaan. Vaihteiston voi irrottaa ensin erikseen tai antaa olla koneessa kiinni.
VastaaPoistaTaidanpa tehdä tänään pari punnitusta...
Punnitusta suoritettu: California 850 T3 - moottorin paino on ilman apulaitteita 50,9 kg.
VastaaPoistaVaihdelaatikko 15 kg ja vauhtipyörä starttikehineen tasan 9 kg.
Yhteensä 74,9 kg ilman starttia ja laturia. Tätäkö painoa, Jarkko, tarkoitit? Pelkkä moottori on suhteellisen kevyt.